Amazon petad från toppen på tunga listan – fick tre år på tronen

“Första varumärket värderat till en biljon”.

2019 så kunde vi rapportera att Amazon blivit utsett till världens mest värdefulla varumärke. Detta enligt listan Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands. Den som fick flytta på sig då var Google som bytte plats med Amazon och hamnade därmed på plats tre efter Apple.

LÄS ÄVEN: Amazon petar Google från tronen – är nu global etta

Annons

Amazon har sedan dess ökat sitt varumärkesvärde från 315 miljarder dollar 2019 till 415 miljarder 2020 och 683 miljarder 2021. Samtidigt har man hållit kvar i toppositionen och alltså fortsatt att vara världens mest värdefulla varumärke.

Detta ändras dock nu. Även om Amazons varumärke i år uppskattas till 705 miljarder dollar så räcker inte det för att hålla fast vid förstaplatsen.

Både tidigare tvåan, Apple, och trean, Google, har nämligen tagit mycket större kliv som varumärken.

Apple toppar rankingen av Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 och är på väg att bli det första varumärket värderat till en biljon. Med ett varumärkesvärde på 947,1 miljarder dollar står Apple ut med sin höga grad av differentiering och fortsatt diversifiering i deras portfolio av hårdvara, mjukvara och tjänster, meddelar analysföretaget Kantar.

Google som varumärke växte dock ännu snabbare än Apple, även om det alltså inte räckte till en förstaplats.

Google tar sig upp till andraplatsen och är en av de snabbast stigande i rankingen genom att öka sitt varumärkesvärde med 79 procent till 819,6 miljarder dollar. Googles svit med jobb- och produktivitetsappar har gjort varumärket till en viktig del av konsumenternas liv över hela världen, skriver Kantar.

Alibaba backar också, likt Amazon två platser, från plats sju till nio på listan.

Trots tappet så håller Amazon dock kvar positionen som det mest värdefulla varumärket inom kategorin retail, vilket förstås inte är så konstigt med tanke på att de är trea på den övergripande listan.

Annons

Kantar BrandZ topp 10 högst värderade globala varumärken 2022

Rank 2022 Förändring Varumärke
1 1 Apple
2 1 Google
3 −2 Amazon
4 0 Microsoft
5 0 Tencent
6 3 McDonald's
7 1 Visa
8 −2 Facebook
9 −2 Alibaba
10 11 Louis Vuitton

Annons