Amazon roffade åt sig en knapp tredjedel av julhandeln

Snabba leveranser nyckeln.

Under de sista två veckorna fram till jul befäste Amazon sin dominans inom e-handelsvärlden.

Jätten ska enligt siffror från paketspårningsappen Route, som samlat in data från 55 miljoner beställningar, ha stått för 29 procent av den globala ordervolymen. Det rapporterar Bloomberg.

Annons

Det är en rejäl ökning från Black Friday-veckan, som i USA startar med Thanksgiving då Amazon roffade åt sig 21 procent av de globala onlinebeställningarna. Och särskilt en anledning lyfts fram till framgångarna. Snabba leveranser.

Det är en ganska kraftig förändring i hur konsumenter handlar. Högsta prioritet under dagarna fram till jul är att få sin beställning i tid, och när Amazon säger att det kommer att ta två dagar, så tar det bara två dagar. Det är en kombination av snabbhet och förtroende, säger Michael Yamartino, Routes vd.

Leverans samma dag

Amazons vd Andy Jassy har tidigare pekat på att snabba leveranser kommer att bli en allt viktigare konkurrensfördel.

Särskilt när detaljhandelsjättar som Walmart satsar allt mer på e-handel och kinesiska uppstickare som Temu, Shein och Tiktok erbjuder kraftiga rabatter. Men där det kan ta en eller flera veckor att få sin beställning.

Amazon har idag fler än 50 anläggningar i USA som levererar samma dag och i somras meddelade e-handlaren att den siffran ska fördubblas under de kommande åren.

I dagsläget levererar Amazon runt 200 miljoner paket årligen samma dag som kunden trycker på köpknappen.

Annons