Amazon satsar på svensk influencer – men varför?

Så resonerar Amazon.se kring sitt nya svenska samarbete.

Svenska Amazon har fått en känd influencer med ombord. Hon heter Sanne Alexandra och säljer även kläder via en e-handel som bär hennes namn. Men nu satsar hon även på en butik på Amazons svenska plattform.

Det har alltid varit min dröm att skapa ett internationellt varumärke och när vi nu är på väg i Tyskland så kändes detta som ett naturligt steg i processen, säger Sanna Alexandra till Ehandel och fortsätter:

Annons

Det här är första steget i min internationella satsning, och jag är jätteglad att ha lanserat min egna butik på Amazon.se.

Du har redan en tysk och brittisk sajt. Hur går det på de marknaderna? 

Vi är precis i uppstartsfas så lite tidigt att svara på det ännu. Men det känns jättebra.

Christopher Skogfeldt, affärsutvecklingschef på Amazon, säger att han är imponerad över hur hon lyckats bygga ett "genuint community" kring sin produkt – och sitt entreprenörskap.

Vi vet dessutom att våra kunder verkligen gillar Sannes produkter. I Sannes butik på Amazon så kan också våra svenska kunder få ta del av hennes rekommendationer och få en mer personlig shoppingupplevelse. Förhoppningen är att många kommer att upptäcka nya och fler favoriter från alla de små och medelstora företag som säljer på Amazon, säger Christopher Skogfeldt till Ehandel.

"Ett fantastiskt varumärke"

Han beskriver henne som en betydande influencer inom kvinnligt entreprenörskap.

Hon har skapat ett fantastiskt varumärke som många av våra kunder uppskattar. Det har varit otroligt roligt att jobba nära Sanne under det här projektet, då hennes kreativitet och starka kundfokus gjort lanseringen så bra.

Vill Amazon satsa mer på kläder på just den svenska marknaden framöver?

Annons

Vi letar alltid letar efter nya sätt att utöka vårt utbud och ge våra kunder de varumärken de letar efter, däribland Sanne Alexandra Stockholm.

Vad kommer Sanne Alexandra prata om i sina kanaler vad gäller Amazon?

Sanne kommer tipsa om produkter från sin butik. Det kommer att omfatta både hennes egna varumärke och andra produkter.

Kommer ni att leta efter fler svenska influencer-samarbeten? 

Vi har runt 1 000 svenska småföretag som säljer på Amazon.se just nu, men vi letar alltid efter fler företag som vi kan hjälpa växa och hitta nya kunder. Vi vet att många influencers också är entreprenörer och ser fram emot att få lansera fler sådana samarbeten.

Annons