Amazons spårvagn har fått namnet Gütertram, och används alltså endast till pakettransport. Gütertram är från början del av forskningsprojektet "LastMileTram RheinMain V" från Frankfurt University of Applied Sciences och den lokala kommunen.
Detta är ett av projekten inom Amazons Intermodal City Injections-program, som syftar till att utveckla innovativa sätt att transportera paket till kunden. Dessa transportmedel via järnväg och vattenväg kommer snart kunna leverera ännu fler paket med nollutsläpp och samtidigt minska trafikstockningar i stora städer som Frankfurt.
Amazons mål är nämligen att bli koldioxidneutrala till år 2040.
Minskningen av koldioxidutsläpp från vårt logistiknätverk spelar en nyckelroll för att uppnå målet i "The Climate Pledge", säger Martin Andersen, landschef för Amazon Logistics.
För att fortsätta driva sådana innovationer framåt planerar vi att investera mer än 1 miljard euro (cirka 11,73 miljarder svenska kronor) i elektrifiering och minskning av koldioxidutsläpp av vårt europeiska transportnät under de kommande åren.
De insatser man redan gjort för att komma något närmare sitt mål är bland annat att man levererar med hjälp av elektriska leveransskåpbilar, e-lastcyklar, e-mopeder och kärra i hela Europa. Under 2023 levererades mer än 150 miljoner paket på det viset.