Amazon tar annonsmiljarder från sökjätten Google

Enda riktiga utmanaren till Google?

Vi har tidigare berättat hur Google ibland verkar vara rädda för Amazon i USA. Detta eftersom Amazon är så pass starka i hemlandet, med en e-handelsandel på runt 50 procent, att många konsumenter först vänder sig till Amazon när de gör olika typer av produktsökningar. Ett område som Google, inte oväntat, vill äga med tanke på deras annonsaffär.

Nu kommer nya siffror som bekräftar att Amazon är en, om inte den enda, större konkurrenten till Google. Enligt Reuters, som hänvisar till analysföretaget Emarketer, så kommer Google att kontrollera strax över 73 procent av annonsmarknaden inom sök i USA detta år. Man har alltså mätt hur stor del av “search ad market” som kontrolleras av olika aktörer.

Annons
Annons

Amazon äger 13 procent

Amazon kommer att stå bakom 12,9 procent av annonsmarknaden inom sök och Microsoft, med sitt Bing, kommer att kontrollera 6,5 procent. Googles andel på lite över 73 procent beräknas, enligt Emarketer, vara värd över 40 miljarder dollar i år. De som pytsar in pengar är bland annat e-handlare som annonserar på Google och på Amazons marknadsplats.

Googles andel beräknas minska

Enligt analysföretaget förväntas Googles andel av annonsmarknaden inom sök sjunka till 70,5 procent år 2021. Några få procent innebär dock flera miljarder dollar i intäkter, där alltså den främsta kandidaten att sno dessa andelar är e-handelsjätten Amazon.

Undersökningar tyder på att de flesta produktsökningar nu börjar på Amazon, vilket får tvåan bland sökaktörerna att växa snabbt och stjäla andelar från sin större rival, konstaterar Emarketer.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!