Amazon tar sikte på Kina via Shanghais frihandelszon

Den amerikanska e-handelsjätten har planer på att utöka sin närvaro på den kinesiska marknaden med en ny distributionscentral i Shanghais frihandelszon. Något som ska göra det billigare för kineser att köpa importerade varor och snabba upp leveranserna i området.

Kinas handel på nätet domineras av Alibaba med JD.com som största utmanare. Amazon beräknas ha drygt 2 procent av online-marknaden, men nu satsar man på att utöka sin andel. Något man ska göra genom att öppna en ny distributionscentral i Shanghais 28 kvadratkilometer stora frihandelszon.

– Vi kommer att få lägre fraktkostnader och snabbare leveranstider i och med frihandelszonen, så det kommer att bli många fördelar, säger Diego Piacentini, vice vd för Amazons internationella konsumentverksamhet.

Annons
Annons

En bra bit efter Tmall

Amazon tog sitt första steg in i Kina redan 2004 genom att köpa upp Joyo.com, en e-handelssajt man 2007 döpte om till Amazon.cn, och under årets andra kvartal omsatte e-handelsjätten drygt 1 miljard dollar i landet.

Men man har en bra bit upp till Kinas gigant, Alibabas marknadsplats Tmall. Enligt Analysys International, ett analysföretag baserat i Peking, omsatte Amazon.cn endast en fyrtiondel av vad Tmall gjorde under årets andra kvartal.

 

Källa: FT

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!