Amazon viker sig för EU – drar ned på användningen av säljares data

Slipper böter.

EU har under en tid utrett e-handelsjättens användning av tredjepartssäljares data och hur Amazon lyfter fram sina egna produkter på bekostnad av andra säljare, och överlag har utnyttjat sin dominerande ställning. Amazon och EU har nu landat i någon slags förlikning som innebär att Amazon slipper böter i utbyte mot några eftergifter. Det handlar mer specifikt om tre områden:

Amazon ska dra ned på användningen av andra säljares data

Amazon har beskyllts för att använda data från tredjepartssäljare när de har tagit fram egna konkurrerande produkter. Amazon ska nu ”avstå från att använda icke-publik data som härrör till, eller är hämtad från, oberoende säljares aktiviteter”. Det gäller såväl automatiserad insamling som manuella korsskörniningar av data och omfattar både finansiell information, som försäljningssiffror, och besöksdata.

Annons

Alla säljare ska behandlas lika i Buy box-funktionen

När Amazon rankar de erbjudanden som ska visas i Buy box-ytan (den som visas till höger på produktsidor) så ska alla säljare behandlas lika. Amazon ska även visa upp ett konkurrerande erbjudande om det finns något som ”tillräckligt mycket skiljer sig från det första vad gäller pris och/eller leverans.

Säljare ska få större valfrihet när de ingår i Prime

Amazon ska sist men inte minst också ändra kraven för Prime. Amazon ska ta fram ”icke-diskriminerande villkor och kriterier” för vad som krävs för att säljare ska kunna ingå i Prime. Säljare ska också fritt kunna välja partners för logistik och frakt och direkt förhandla villkoren med dem. Amazon får heller inte använda information om villkor och användning för tredjepartslogistikpartners i arbetet med att förbättra sina egna logistiktjänster.

EU-kommissionen kommer att ta emot feedback på Amazons föreslagna förändringar fram till 9 september för att sedan bestämma sig för om de ska acceptera dem.

Annons