Amazon, Zalando och Asos bryter med Boohoo: ”Helt oacceptabelt”

"Vi förväntar oss detsamma".

Stora modesajter och marknadsplatsjättar som Amazon, Zalando, Asos och Next har slängt ut det brittiska klädmärket Boohoo från sina plattformar. Detta efter en rapport om dåliga arbetsförhållanden i en av företagets engelska fabriker. Det rapporterar flera internationella medier.

Bland annat handlar kritiken om att Boohoo-anställda på fabriken i Leicester i centrala England, får så lite som 3,50 brittiskt pund i timmen, vilket motsvarar cirka 40 svenska kronor. Företaget har inte heller vidtagit några försiktighetsåtgärder på fabriken i samband med Covid-19.

Annons

Boohoo vill inte kommentera företagens avståndstangande, men säger att man inte har varit medveten om dessa förhållanden på fabriken vilka enligt Boohoo är "helt oacceptabla". Modeföretaget, som även står bakom varumärkena Nasty Gal och PrettyLittleThing, ska "undersöka grundligt" om kritiken stämmer.

Vi kommer att avsluta samarbetet med de leverantörer som agerar på detta sättet omedelbart, sa en talesperson för Boohooo i ett offentligt uttalande.

Hittills har modeföretaget avslutat relationen med två av sina leverantörer, men granskningen fortsätter. Både Amazon och Asos meddelande att man dock inte kommer att ta in Boohoos produkter förrän företaget har avslutat sin utredning och får en försäkring om att arbetsförhållanden hos företagets leverantörer är stabila.

Zalando har tagit bort alla produkter från Boohoo Group och dotterbolagen från sin plattform i början av veckan, samtidigt som företaget meddelade att "de anställdas hälsa och säkerhet är det viktigaste för Zalando" samt att modejätten har, under pandemin, "infört stränga förebyggande åtgärder för att hålla alla anställda säkra under arbetstid".

Vi förväntar oss att våra partners kommer att tillämpa liknande grundläggande prioriteringar och kommer att distansera oss från dem som inte gör det, sa Zalando i ett uttalande.

Bara när alla åtgärder har vidtagits och arbetsförhållanden har förbättrats, kan en konversation ses över för att diskutera det kommersiella förhållandet mellan Zalando och Boohoo-gruppen.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!