Amazons krav på snabba leveranser – kan kicka ut handlare

Högre krav för att nå de attraktiva Prime-kunderna.

Amazon sätter återigen press på sina tredjepartssäljare. Nu rör det sig om leveranserbjudandet, där man kräver att de ska effektivisera på logistiken för att matcha Amazons Prime-tjänst, rapporterar CNBC.

Handlarna fick under tisdagen information om att det från och med februari nästa år krävs att man levererar till hela landet, har lördagsleveranser och erbjuder konsumenterna upphämtning.  Allt för att samtliga varor som ingår i Prime-tjänsten garanterat ska levereras inom en till två dagar.

Annons

Vi gör de här förändringarna på Seller Fulfilled Prime då vi rör oss alltmer mot endagarsleveranser, för att kunna förse kunderna med snabba leveranser oavsett fulfillmentprogram. Vi informerar våra handlare redan nu, så att de hinner anpassa sin affär till de här förändringarna, säger en talesperson på Amazon till CNBC.

De säljare som inte uppfyller kraven kommer att bli av med Prime-status hos e-handelsjätten.

Amazon Prime är en medlemsklubb, där konsumenterna betalar en månatlig, eller årlig, avgift och då får tillgång till snabbare leveranser, fri frakt och tillgång till streamade filmer och serier, bland annat.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!