Amazons musiktjänst ska få medlemmar att köpa mer

Amazon har lanserat sin nya streamingtjänst, Prime Music. Som vi förutspått tidigare rör det sig inte om en direkt konkurrent till Spotify. Snarare handlar det om att göra sitt Prime-medlemskap, där musiktjänsten ingår, ännu mer lockande och på så vis få kunder att spendera ännu mer pengar.

Nu har Amazon gett sig in i världen av strömmade musik. Företaget har officiellt lanserat Prime Music, en tjänst som erbjuder deras Prime-medlemmar tillgång till över 1 miljon låtar, att jämföra med Spotifys 20 miljoner.

Man har inte heller lyckats knyta till sig världen största skivbolag, Universal Music, så musik från deras katalog finns inte att lyssna på. Och som vi förutspått redan tidigare, så är tjänsten inte tänkt att bli en Spotify-dödare, utan snarare ett sätt att ge sina medlemmar lite extra valuta för pengarna.

Annons
Annons

– Nu introducerar vi Prime Music med mer än en miljon låtar från några av musikvärldens bästa artister plus hundratals expertprogrammerade spellistor, helt utan extra kostnad. Prime Music är det senaste tillskottet för Prime-medlemmar, och vi tror att de kommer att älska det, säger Jeff Bezos, Amazons grundare och vd.

Behöver bara vara tillräckligt bra

I mars höjde Amazon priset på sitt Prime-medlemskap, som har drygt 20 miljoner användare i USA, från 79 dollar till 99 dollar per år. Den första höjningen sedan lanseringen 2005 men det ska inte bara bero på inflation och ökade bränslekostnader, snarare vill man kunna baka in allt fler lockande tjänster i medlemskapet.

Amazon har förstått att Prime, som erbjuder gratis tvådagarsfrakt, lockar till fler impulsköp av fysiska produkter, och det är där Amazon gör de stora pengarna. Det är därför deras musiktjänst inte behöver vara bättre än Spotify, den måste bara vara tillräckligt bra för att göra Prime mer inbjudande.

– När Prime lanserades för nio år sedan erbjöd medlemskapet gratis tvådagarsfrakt på en miljon varor. Idag har den siffran vuxit till över 20 miljoner. Prime Instant Video erbjuder nu obegränsad streaming på över 40 000 filmer och TV-avsnitt, upp från 5 000 vid lanseringen för tre år sedan. Och Kindle-ägare kan låna mer än en halv miljon böcker gratis från vårt biliotek, säger Jeff Bezos.

 

Källor: Press, The Verge, Tech Crunch

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!