ANNONS

Amazons reträtt i Sverige - nu kan svenska e-handlare ta deras plats

Karl Lindberg, Google Ads-expert
Game changer?

En oväntad manöver från en av världens största aktörer skakar om den digitala annonsmarknaden. E-handelsjätten Amazon har, från och med den 23 juli, plötsligt stängt ner all sin annonsering via Google Shopping i Sverige och på flera andra marknader. Detta rapporterar flera experter i branschen.

ANNONS

Karl Lindberg, Google Ads-expert på byrån AdRelevance, bekräftar att Amazons annonser är borta från den synliga auktionsdelen på Google.

Vi ser det på alla våra kunders Google Ads-konton där våra kunder normalt sett överlappar i auktionen på en stor del av sortimentet, säger Karl Lindberg.

Beslutet från en gigant som Amazon väcker omedelbart frågor om orsaken och, framför allt, konsekvenserna för den lokala marknaden.

Eftersom Amazon är en så gigantiskt stor spelare på marknaden är det här mycket intressant. Dels varför Amazon väljer att göra så här och sen hur det påverkar svenska e-handlare, förklarar Lindberg.

Möjlighet till lägre priser

För många svenska e-handlare kan Amazons frånvaro vara en positiv nyhet. Med en av de största konkurrenterna borta ur bilden kan mindre aktörer få betydligt mer utrymme.

Om det är en längre period som Amazon väljer att ligga lågt för Google Shopping så skulle det kunna innebära högre visningsandelar för en del svenska e-handlare och eventuellt även lägre klickpriser, säger Karl Lindberg.

Tidigare tillfällen då Amazon har minskat sin annonsering har visat sig vara gynnsamma för andra säljare. Men Lindberg varnar för att det finns en baksida.

Det kan också ge mer utrymme till en annan stor spelare som Temu och det skulle kunna göra det till något negativt, tillägger han.

Rådet: Agera nu, men med eftertanke

För e-handlare gäller det nu att vara uppmärksam och proaktiv. Enligt Lindberg är det avgörande att noggrant följa utvecklingen och se om den minskade konkurrensen öppnar för nya strategiska möjligheter.

Det är något som man bör följa mycket noggrant och se om det innebär möjlighet att vara mer aggressiv om man under den här perioden har några extra intressanta kampanjer exempelvis.

Samtidigt uppmanar han till försiktighet med kostnaderna. En plötsligt ökad synlighet kan leda till att annonsbudgetar snabbt springer iväg.

Det gäller även att ha koll på budgeten eftersom den skulle kunna sticka iväg om man helt plötsligt får klart högre visningsandel på grund av minskad konkurrens, säger Karl Lindberg.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se