Amazons vd fälls för uttalanden – bröt mot lagen

"Har för avsikt att överklaga".

Amazons vd, Andy Jassy, har hamnat i trubbel för tidigare uttalanden han gjort om fackföreningar. Den amerikanska myndigheten National Labor Relations Board (NLRB) fällde domen i förra veckan efter att man tittat närmare på de uttalanden som Andy Jassy gjort i flera intervjuer 2022.

Uttalandena handlade bland annat om att arbetarna hade det bättre om de inte gick med i, eller startade, en fackförening. Något Andy Jassy tydligen återupprepat i flera intervjuer. Enligt myndigheten så har han därmed avrått medarbetare att stödja fackföreningar, något som alltså ska bryta mot arbetslagar i landet.

Annons

Vi försöker anställa människor som vi stärker, och om de hittar sätt att göra upplevelsen bättre för kunderna eller sina medarbetare så kan de bara fixa det. Du vet, de behöver inte gå igenom en fackförening. Det är inte byråkratiskt, det är inte långsamt, ska han bland annat ha sagt i en intervju.

Enligt NLRB har Andy Jassys uttalanden hotat de anställda genom att måla upp en bild av att fackföreningar skulle ge arbetarna mindre att säga till om.

Amazon håller inte med om myndighetens beslut.

Vi håller inte med om att någon del av dessa kommentarer var olämpliga och har för avsikt att överklaga. Beslutet ger en dålig bild av tillståndet för yttrandefriheten idag, och vi är fortsatt optimistiska att vi kommer att kunna fortsätta att engagera oss i en rimlig diskussion om dessa frågor där alla perspektiv har en möjlighet att bli hörda, säger Amazon i ett uttalande.

Annons