Under det Heliga året 2025, en händelse som bara inträffar var 25:e år, har katolska pilgrimer en unik möjlighet: att få sina synder förlåtna genom att passera genom den Heliga porten i Peterskyrkan i Vatikanstaten. En symbolisk handling som pizzakedjan Domino's inte var sen med att utnyttja för sin egen, mer världsliga, avlösning.
I en minst sagt iögonfallande kampanj lät man en anställd, klädd i företagets pikétröja, bära en pizzakartong med en Hawaiipizza genom den anrika porten. Målet? Att symboliskt rentvå ananasen som pizzatopping, en ingrediens som i pizzans hemland Italien betraktas som en kulinarisk dödssynd.
I en reklamfilm som publicerats på Youtube sammanfattas kuppen med orden:
Ananas på pizza är inte längre en synd! Halleluja!
"En fråga om tolerans"
Kampanjen, kallad “Pardoned Pineapple Pizza”, är ett försök att med glimten i ögat be om förlåtelse för den polariserande pizzan.
Vi vet att ananas på pizza polariserar människor världen över och anses vara nästan en kulinarisk synd i Italien, pizzans hemland. Genom att gå genom den Heliga porten med vår Waikiki vill vi med en blinkning be om förlåtelse och visa att smak också är en fråga om tolerans, säger Matthias Maier, marknadschef på Domino's Tyskland, i en kommentar.
Misslyckande i Italien
Nyhetssajten Katholisch.de rapporterar om flera intressanta detaljer som sätter kampanjen i ett nytt ljus. Bland annat att grundaren av Domino's, amerikanen Tom Monaghan, är en övertygad och praktiserande katolik som till och med grundat en egen stad för katoliker i Florida vid namn "Ave Maria".
Sajten påpekar också ironin i att kampanjen genomförs i Italien, en marknad där Domino's misslyckades totalt. Kedjan tvingades stänga sina sista italienska restauranger under 2022. Om det berodde på ananas på pizzan förtäljer dock inte historien.