Sedan PostNords omtalade avgift på 75 kronor infördes den första mars, så har det gett en avsevärd effekt på mängden paket som kommer till Sverige från länder utanför EU.
- I slutet av förra veckan började vi se en ganska radikal minskning och nu är vi nere pÃ¥ runt 50 000 försändelser om dagen, jämfört med 150 000 som vi lÃ¥g pÃ¥ när vi gick in i det här. SÃ¥ det är en substansiell minskning, berättar PostNords kommunikationsdirektör Thomas Backteman för Ehandel.se.Â
Kinesiskt nyår kan ha påverkat
Däremot menar han att det är svårt att veta om minskningen är permanent eller ej - bland annat eftersom man i Kina nyligen firat en stor högtid.
- Vi vet inte hur det påverkar att det varit ett kinesiskt nyårsfirande i två veckor, när de i princip stänger igen verksamheten där, fortsätter Thomas Backteman.
Han tror dock att det finns någon typ av samband mellan införandet av avgifterna och de kraftigt minskade volymerna och menar att allt annat vore konstigt.
Tidigare har vi även kunnat berätta om det nya tullagret i Örebro, där PostNord numera hanterar merparten av den Kinapost som tidigare kom till Arlanda.Â
LÄS ÄVEN: Kinaposten hamnar i Örebro - tullager ska på gång
Önskar mer ordnade former
På lagret har PostNord valt att huvudsakligen ha bemanningspersonal, för att snabbt kunna skala upp eller ner i personalstyrkan om paketmängderna skulle minska. Men färre personal som följd av de minskade paketmängderna, har det inte blivit än så länge, enligt Thomas Backteman.
- Det är snarare tvärt om, vi har fått skala upp. Vi har haft en utmaning med ett moms-system som inte är anpassat för snabb hantering, så vi har behövt mer personal i samband med det.
Kände ni inte till systemets begränsning när ni valde det?Â
- Problemet är att vi inte har kunnat provköra systemet innan vi var tvugna att gÃ¥ i livedrift med det. SÃ¥ det som man annars testar i förväg, har vi fÃ¥tt köra i full drift.Â
Thomas Backteman säger att även om det var PostNord som själva införde hanteringsavgiften om 75 kronor, så var det inte de som bestämde att momshanteringen skulle skötas just via postsystemet. Därav hade företaget haft svårt att hantera saken på ett bättre sätt än vad som nu blev fallet.
- Självklart önskar vi att detta hade genomförts under mer ordnade former. Vi har hela tiden sagt att vi hade velat ha en längre ikraftträdandeperiod. Då hade vi hunnit provköra systemen och konkurrenterna hade kunnat förbereda sig.
Fyndiq för små för att märkas i flödena
Samtidigt har Fyndiq tagit tillfället i akt och lanserat sin, sedan tidigare förberedda, app för just Kinashopping, Fyndiq Superbilligt.
LÄS ÄVEN: Kinesiska varor skänks bort på Fyndiq Superbilligt
Eftersom de varor som skickas via den fraktas via Holland, så kommer de in via PostNords vanliga Europa-flöde till Toftanästerminalen i Malmö. Men såvitt PostNord har märkt så handlar det inte om några större mängder paket.
- Fyndiq är inte en sÃ¥ stor aktör. Vi kan inte ens detektera deras flöden, de är sÃ¥ pass smÃ¥, säger Thomas Backteman.Â
"Bästa presenten de någonsin kunnat få"
Med det i åtanke är han också kritisk till den stora uppmärksamhet som appen fått sedan den lanserades.
- Fyndiq har fått den bästa present som de någonsin hade kunnat få. En bra och välorganiserad pr-kampanj som har gett dem en uppmärksamhet som är helt oproportionerlig i förhållande till deras storlek.
Själva hävdar de att deras app är den mest nedladdade i Sverige.
- Det är du och alla dina kollegor som har gett dem en marknadsföring till ett värde av åtskilliga miljoner under de senaste veckorna, så jag förstår att det är många som laddar ner deras app. Men någon anstormning av paket via dem, ser vi inte. Det kan ju komma andra, större aktörer som kör in paket genom alternativa platser i Europa, men det ser vi inte än så länge i alla fall.