En bild på en tonårspojke med en leksakspistol i handen samt en tillhörande text med ett budskap som specifikt rörde pojkar uppskattas inte i reklambranschen. Det står klart sedan Reklamombudsmannen valt att fälla e-handlaren Spelbutiken för att ha marknadsfört en produkt på just detta sätt.
Leksakspistolen och den tillhörande reklamen, vars produkttext löd "Boys can build their own blaster for each mission with the Nerf Modulus Tri-Strike blaster from Hasbro", ska ha uppmärksammats av en privatperson som tyckte att reklamen cementerar gamla könsroller eftersom den gav en bild av att just den här leksaken bara är för pojkar.
Leverantörens text slank igenom
Annonsören ifråga är e-handelsföretaget Spelbutiken, och den aktuella reklamen ska ha synts på CDON.com, där nätbutiken säljer sina varor.
Spelbutiken menar att den aktuella texten har producerats av företagets leverantör, vars texter ofta används på sajten.
- Skulle det vara felaktigheter i dessa, brukar annonsören ändra, men konstaterar att man missat det i detta fall och att man kommer se över sina rutiner för detta så inte samma problem uppstår i framtiden, återger RO Spelbutikens förklaring.
Stereotypt, enligt RO
RO väljer att gå på anmälarens linje och konstaterar i ett uttalande att reklamen framställer barns intressen på ett stereotypt sätt.
- Sättet att exkludera flickor i reklamen genom att med text och bild endast vända sig till pojkar vid marknadsföring av en leksakspistol, framställer personer i stereotypa könsroller på ett sätt som är nedvärderande för både flickor och pojkar, skriver stiftelsen.
Den marknadsförda leksaken har nu tagits bort från CDON.com. När vi gör en snabb kontroll hos andra återförsäljare ser vi att flera av dem har använt ordet "kids" och inte "boys".