Ännu en butikskedja nära konkurs – 2 500 kan få gå

Gjorde förlust på 450 miljoner kronor.

Den brittiska butikskedjan Mothercare befinner sig i rekonstruktion. Företaget har enligt bland andra BBC och The Guardian misslyckats med att hitta en köpare till sina 79 brittiska butiker, och nu klarar de inte att betala sina skulder. Under sitt senaste verksamhetsår, som slutade i mars i år,  rapporteras bolaget ha gjort en förlust på 36,3 miljoner pund, vilket motsvarar knappt 450 miljoner svenska kronor. Enligt brittisk media innebär rekonstruktionen att de 79 butikerna samt företagets brittiska e-handel kan komma att stängas, vilket i så fall kan föra med sig att 2 500 personer kan förlora sina jobb.

Sedan Mothercare grundades i Storbritannien på 60-talet har dess butiker vuxit i antal i de brittiska städerna. Miljontals kunder har genom åren besökt butikerna för att handla hem bland annat barnkläder och produkter för blivande föräldrar. När kedjan var som störst hade den enligt uppgift hundratals butiker i landet, men på senare år har det gått utför. Enligt BBC har företaget till exempel nyligen genomgått en annan ekonomisk räddningsaktion, som slutade med att 55 butiker fick stängas.

Annons

"År av underinvestering i e-handeln"

Enligt analytiker har Mothercares problem att göra med kundernas förändrade shoppingbeteenden, samt att bolaget varit för långsamt med att anpassa sig till e-handeln. Richard Lim, som driver konsultbyrån Retail Economics, säger till BBC att Mothercare helt enkelt har spenderat för mycket i förhållande till hur intäkterna numera ser ut.

Det här kan vara en av de mest väntade kollapserna bland butikskedjorna, konstaterar han, och fortsätter:

År av underinvestering i e-handeln och i sin förmåga att särskilja sig själv som specialisten för unga familjer och väntande föräldrar ligger bakom vad som verkar vara ett oundvikligt fall. I takt med att konkurrensen har blivit tuffare har de slagits ut på pris, bekvämlighet och den totala kundupplevelsen.

Rekonstruktionen påverkar inte Mothercares internationella verksamhet, som till skillnad från den i Storbritannien gick med vinst förra året. I nuläget har företaget drygt tusen butiker i 40 länder.

Annons