Bakom designen står den Stockholmsbaserade konstnären Bucktron, känd för tidigare samarbeten med namn som Acne Studios, Byredo och Axel Arigato. Han blåste upp Ahlgrens ikoniska bilform till en jättelik sko i de klassiska godisfärgerna rosa, vit och grön.
Dynamiken mellan ett godis och en sko kunde knappast vara mer oväntad. Jag har haft ett leende på läpparna genom hela processen. Att få förvandla en sådan ikon till ett lekfullt samlarobjekt har varit en fantastisk ära, säger Bucktron i ett pressmeddelande.
Skorna såldes i one size och prislappen landade på 2 000 kronor.
Satsningen är ett samarbete mellan Cloetta, som äger varumärket Ahlgrens bilar, och konstnären. Skorna såldes via sajten Ahlgrensskor.se. Varje par levereras i en specialförpackning som imiterar den klassiska Ahlgrens bilar-påsen fast i jätteformat.
Det stämmer att vi tog fram en dedikerad sajt för samarbetet. Skorna lanserades till försäljning i torsdags klockan 10, och sålde slut i princip direkt vilket vi såklart tycker är helt otroligt roligt. Engagemanget har varit stort kring kampanjen och mottagandet likaså, säger Sofi Viebke, Communication Project Manager på Cloetta, till Ehandel.se.
Vilka framtidsplaner har ni för e-handeln och och modesegmentet?
I nuläget är vi lite förtegna om vad som händer framöver, men vi strävar alltid efter att sprida glädje till våra konsumenter – såväl med våra produkter som härliga samarbeten, avslutar Sofi Viebke.