Anrika kedjan storsatsar på e-handel: ”Ofantligt spännande”

"Ska göra en riktigt grym kundklubb".

År 1975 i Råneå, tre mil norr om Luleå, slog butiken Herrshopen upp sina dörrar för första gången. Butiken blev snabbt en av de mer populära och när Råneå kändes för litet öppnade man en ny butik i centrala Luleå, och den här gången under namnet Hanzens.

Sedan dess har företaget vuxit sig allt starkare. Idag är Hanzens inte bara fokuserat på herrmode, utan erbjuder avdelningarna dam, herr och ungdom. Man har dessutom fem fysiska butiker - i  Luleå, Piteå, Skellefteå, Umeå och Örnsköldsvik - och sedan några dagar tillbaka även en nätbutik.

Annons

Nu rullar vi ut vår satsning på e-handel, där vi har sett en ökad efterfrågan. Det känns jättespännande och roligt, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Hanzens koncept är att erbjuda allt från kläder och skor till accessoarer och inredning från olika kända varumärken. När man nu slår upp onlinesatsningen laddar man webbutiken med nära 3000 artiklar direkt, vilket dock endast motsvarar cirka 70 procent av det totala utbudet.

Det känns ofantligt spännande att få vara med på den här resan från start. Det är en gedigen satsning. Nu ska vi först optimera allt så att allt fungerar smidigt, och sen kommer vi att gå vidare med att bredda sortimentet än mer och göra en riktigt grym kundklubb, säger Jimmy Renlund, e-handelsansvarig på Hanzens, till Ehandel.

Vi är ett grymt team som arbetar med det här och jag är helt övertygad om att det kommer bli riktigt bra.

Det etablerade butiksnätet kommer att fungera som orderupphämtningsplatser för dem som väljer tjänsten Click and Collect. Hanzes kommer även att dra nytta av att butikerna finns utspridda på olika platser genom att skicka kundernas order från den butik som ligger närmast kunden. På så sätt kapas leveranssträckorna och leveranstiden. Företaget har även integrerat butikssaldot online, så att kunden kan se i vilken butik en vara finns om den hellre vill handla i en fysisk butik.

Annons