"Vill se denna punkt i ALLA mina avtal framöver".
En ny branschnorm efterfrågas. Att sluta retuschera och manipulera kommersiellt, men även privat bild- och videoinnehåll på sociala medier. Anledningen? Att gå ifrån overkliga kroppsideal.
Influencern, entreprenören och medieprofilen Antonija Mandir uppmärksammade detta när en av hennes samarbetspartners inkluderade följande paragraf i ett reklamavtal:
The influencer shall not use any type of retouching to the pictures and/or videos (i.e editing skin texture, pimples, body shape etc) created under the collaboration. If any retouching is done to the material, the influencer needs to take down the content and reupload the original version without the retouching.
Översatt till svenska:
Influencern får inte använda någon form av retuschering på bilder och/eller videor (dvs. redigering av hudstruktur, finnar, kroppsform etc.) som skapats under samarbetet. Om någon retuschering görs på materialet måste influencern ta ner innehållet och ladda upp originalversionen utan retuschering.
En paragraf som Antonija lyfte i sina kanaler för att få fler att inse vikten av den här typen av krav.
När jag läste igenom ett av mina senaste avtal så såg jag en punkt som gjorde mig så otroligt varm och lättad. En punkt för dig som upplevt osäkerhet när du jämfört dig med alla redigerade kroppar på Instagram. Och för dig som jämfört din normala hy med alla släta redigerade ”perfekta” ansikten.
Här har företaget nolltolerans mot all typ av redigering i allt innehåll. Man blir alltså tvungen att radera samarbetet om man redigerat sitt innehåll. Så bra! Fler av oss kreatörer kan ta ställning till detta själva också såklart, i vårt egna content. Men jag vill se denna punkt i ALLA mina avtal framöver med initiativ från företagen, skriver hon i ett inlägg på Instagram.
Antonija har arbetat som influencer i över fem år. Hon driver flera stora sociala kanaler. På Instagram har hon runt 330 000 följare, på Tiktok cirka 260 000 och på Youtube 345 000 prenumeranter. Hon driver även mediebyrån Mandir Media samt medverkar i olika tv-produktioner. Hon har bland annat varit med i realityserien ”Svenska powerkvinnor".
Med sin långa erfarenhet av att arbeta i branschen och med alla de avtal som ingår i olika samarbeten, vände vi oss till Antonija för att höra hur vanligt det är att företag värdesätter omanipulerat innehåll:
Tyvärr är det inte så vanligt att denna punkt finns i ett avtal. Detta var första gången jag såg det själv, säger hon till Influens.se och fortsätter:
Det kanske beror på att man som företag bara antar att innehållet inte ska redigeras, eller så har man inte de förväntningarna bara. Vilket blir problematiskt när en influencer lägger ut ett samarbete där kropp och ansikte retuscherats.
Varför tycker du att det här är viktigt?
Denna punkt är otroligt viktig för branschen, vi lever i ett samhälle där ”idealet”, som de flesta vill se ut som, är fake. Det existerar inte. Eftersom det är så lätt och tillgängligt med appar som enkelt redigerar bilder åt en. Ansikte, kropp, och så vidare. Tyvärr använder sig flera i branschen av den här typen av appar, vilket i sin tur leder till att följare sedan jämför sig med den sortens innehåll. Det blir en ond cirkel.
Skulle den här paragrafen finnas med i alla avtal gällande våra samarbeten skulle fler bilder/klipp vara naturliga, och förhoppningsvis skulle kreatörer sluta redigera sina kroppar och ansikten i sitt egna content också.
Enligt Antonija är det viktigt att både annonsörer och influencerprofiler tänker om i den här frågan och slutar retuschera innehåll på sociala medier. För att förändra idealet behöver alla spelare ta action.
När det finns så mycket skrämmande appar där ute, som kan ändra hela ansiktet på en, så måste vi som driver stora plattformar prata mer om det naturliga och försöka stoppa användandet av dessa appar. Det är något som en del av oss redan är igång med, och är bra på!
Jag hoppas att fler företag tar initiativ och skriver in denna viktiga paragraf i sina avtal, med alla sina samarbetspartners. Samtidigt hoppas jag att vi kreatörer kan ta ansvar och inte retuschera våra kroppar och ansikten, och inte använda oss av dessa appar. Så att vi inte bidrar till att skapa en skev bild av idealet, som de yngre följarna vill se ut som. För det finns inte. Så, let’s just be US, avslutar Antonija Mandir.
Hon är inte ensam om att driva den här frågan. I Frankrike och Norge har man redan infört ramverk och regler kring detta, och i Storbritannien, Sverige och Danmark har liknande lagförslag lagts på borden under 2022. Vi har även sett influencer-grundade varumärken ta ställning i frågan. Therése Lindgrens skönhetsvarumärke Indy Beauty slutade med förskönande retuschering under 2021, och när Nicole Falciani släppte sitt nya modevarumärke under förra året var hon från start tydlig med att avstå all form av bild- och videomanipulering.
Så sent som i november 2022 gick även sex svenska influencerprofiler ut med att de aldrig mer kommer att retuschera sina bilder. De ställde samtidigt krav på att alla framtida bilder och filmer i reklamkampanjer och samarbeten ska vara oretuscherade. Ett initiativ som Tone Sekelius, Bianca Kronlöf, Felicia Bergström, Imane Asry, Linda-Marie Nilsson och Nicole Falciani tog fram tillsammans med Dove Projekt Självkänsla. Bakom initiativet står även branschaktörer och organisationer som KOMM, Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer samt influencernätverket We Are Era.