Apotea och Postnord i elektriskt samarbete: ”Blir navet från oss”

Last mile-bolagen får hämta från Postnords lager.

Apotea har satsat hårt på att sänka sina koldioxidutsläpp. Nu har bolaget inlett ett samarbete med Postnord. Nätapotekets eldrivna lastbilar från Einride har börjat köra paket från logistikcentret i Morgongåva till paketterminalen i Rosersberg. På så sätt ska man minska utsläppen med 4 000 ton på tre år, jämfört med om man kört på diesel.

Last mile är det lättaste sättet för fraktbolagen att erbjuda fossilfria leveranser med elbilar och cyklar, men vi har identifierat den första sträckan från lagret till fraktbolagens terminaler som svårlöst. Tillsammans med Postnord och Enride har vi nu ett logistikflöde där vi elektrifierar den sträckan och Rosersberg blir navet från oss ut till kunden för alla våra fraktbolag, säger Pär Svärdson, vd på Apotea, i en kommentar.

Annons

Samtliga paket, oavsett fraktsätt, kommer alltså att gå till Postnords lager först, innan de hämtas av respektive transportör. Totalt skickas över en miljon försändelser varje månad från Apoteas logistikcenter.

Rosersberg är ett strategiskt klokt val då posttågen passerar där och ger snabba utsläppsfria transporter hela vägen till Malmö. Vi är väldigt glada att få vara med i den här satsningen tillsammans med Apotea. Hållbara transporter är ett gemensamt ansvar som seriösa e-handlare och fraktbolag behöver ta tillsammans, då det finns begräsningar i bland annat el-utveckling och el-infrastruktur, säger Mathias Krümmel, vd på Postnord Sverige.

Annons