Apotea slåss för större lådor och mindre plast

Målet: E-handelspallen ska bli ny standard.

Varje dag kommer det in runt 300 pallar med varor till Apoteas lager i uppländska Morgongåva. Men allt för ofta innehåller lådorna små, separerade förpackningar och mycket plastemballage, anpassade för fysiska butiker.

Det vill Apotea sätta stopp för och e-handlaren ökar nu sina ansträngningar för att minska antalet förpackningar och plastemballagen som omgärdar dem.

Annons

Vi kräver idag att våra leverantörer ska packa och leverera i större kartonger, i bästa fall en förpackning motsvarande en hel pall, det vi kallar för ”E-handelspall”. Detta minskar andelen onödigt emballage, gör arbetet mer effektivt och minskar transporter, vilket i sin tur minskar klimatpåverkan, kommenterar vd:n Pär Svärdson, i ett pressmeddelande.

Under 2020 började e-handlaren att fasa ut onödiga plasttråg, alltså de plastbrickor som tidigare ofta användes för att få varor att stå upprätt i hyllorna i fysiska butiker.

Slopat plasttråg

Idag är plastbrickorna historia på Apotea. Utfasningen är klar. Och det ska ha lett till en genomsnittlig viktbesparing per pall på sex kilo plast – och en total viktbesparing på runt 20 ton, sedan utfasningen inleddes.

Det svenska skönhetsmärket Idun Minerals är ett exempel på ett varumärke som har mött Apoteas krav. Iduns förpackningar har blivit större, vilket gör att det får plats betydligt fler mascaror per förpackning än tidigare. I pressmeddelandet nämns ytterligare elva exempel på företag som satsat på större förpackningar, efter e-handlarens satsning på området.

Annons