Apoteket i omorganisation – 70 tjänster kan försvinna

Varsel på huvudkontoret.

Som flera andra apotekskedjor har Apoteket AB på senare tid noterat en stark tillväxt i e-handeln, men kanske inte en lika ljus utveckling i de fysiska butikerna. Nu väljer man att ställa om sin verksamhet för att "möta förändrade kundbehov och köpmönster". Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

Förändringen innebär att Apoteket inför en ny organisation, som i sin tur innebär att antalet tjänster på kedjans huvudkontor ska minska. 70 tjänster har varslats och fackliga förhandlingar har inletts.

Annons

Omställningen i företaget sker för att snabbare kunna möta de nya kundbehoven och för att möjliggöra viktiga investeringar inom bland annat IT och logistik. Vi ser att kunder uppskattar nya tjänster och möjligheter att möta oss och våra samarbetspartners, både på apotek och i digitala kanaler. Vår ambition är att i ännu högre utsträckning göra Apoteket till det naturliga valet för allt som har med läkemedel och hälsa att göra, säger Ann Carlsson, vd på Apoteket, i en kommentar.

Tanken med omorganisationen är att minska kostnaderna och möta de förändringar som sker på marknaden. Enligt företaget har corona-pandemin ytterligare skyndat på skiftet till e-handel.

LÄS ÄVEN: Apotekets vinst sjönk: "Trots att vi vidtog flera åtgärder"

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!