Det är många som väljer att piffa till hemmet lite extra i sommar. Det har inneburit ett succéartat första halvår för försäljningen av vitvaror och hushållsapparater. Juni bjöd på en rekordökning på 20 procent, jämfört med samma månad 2019.
Framför allt är det segmentet mindre vitvaror (Small Domestic Appliances) som kaffemaskiner, dammsugare och köksassistenter som går som tåget just nu. Där såg branschen en ökning med hela 31 procent i juni. Men även större vitvaror (Major Domestic Appliances), som tvättmaskiner, kyl och frys går starkt och ökade med drygt 17 procent.
Det omfattande hemarbetandet och hemmavarandet har kraftigt gynnat intresset för hushållsapparater i Sverige, säger Kent Oderud, ordförande APPLiA – Home Appliances Sweden, i ett uttalande.
Den här ökningen, som samlat för branschen under det första halvåret ligger på 7,5 procent över fjolåret, betyder att branschen kraftigt överträffar sina prognoser för det första halvåret 2020. Det kan väl ses som något positivt överraskande när vi genomgått både produktionsstopp i flera tillverkningsländer samt all annan osäkerhet i samband med pandemin, säger Tobias Gullberg, statistikansvarig för APPLiA.
"Mycket positiv utveckling"
Och inte nog med att försäljningen överlag ökar. Dessutom verkar allt fler spendera mer pengar på sina respektive vitvaruinköp än tidigare.
Det är tydligt att pandemin påverkat försäljningen av vår bransch produkter positivt, i synnerhet hushållsapparater (SDA) där försäljningen första halvåret 2020 ligger nästan 15 procent över fjolåret i värde och nära 10 procent över i antal. Det säljs alltså fler produkter, och de flesta väljer också att köpa något exklusivare produkter, inom såväl SDA som MDA, vilket är en mycket positiv utveckling, säger Matts Spångberg, vd på APPLiA.