AR-kriget är här: Amazon utmanar Snapchat med Virtual Try-On

“Oavsett var de befinner sig”.

I början av maj kunde vi berätta att Snapchat storsatsade på AR och samtidigt erbjöd e-handlare att implementera företagets nyutvecklade AR-teknik. Och det tog inte lång tid innan en svensk e-handlare hoppade på AR-tåget, då Lyko i slutet av maj anslöt till Snapchat-satsningen.

LÄS ÄVEN: Lyko först i Sverige med nya AR-funktionen

Annons

Nu kontrar e-handelsjätten Amazon Snapchats försök att vinna AR-handeln, detta med en egen lösning kallad Virtual Try-On.

Precis som när Snapchat berättade om sin lösning så har även Amazon ett fokus på skor till en början. Puma var till exempel först ut att testa Snapchats lösning.

LÄS ÄVEN: Snapchat storsatsar på AR-shopping med ny teknik

Amazon meddelar att kunderna nu virtuellt kommer att kunna testa skor från New Balance, Adidas, Reebok, Puma, Superga, Lacoste, Asics och Saucony. AR-lösningen levereras inte oväntat i Amazons egen app och tusentals skor ska gå att prova från dag ett. Det ska även gå att prova vissa glasögon och t-shirts.

Med tanke på det stora utbudet från start så gissar vi att Amazons lösning liknar Snapchats där man genererar 3D-modeller utifrån de normala 2D-bilder som finns på produkterna. Detta är dock inte bekräftat av Amazon.

Vi är glada över att introducera Virtual Try-On för skor, så att kunder kan prova tusentals stilar från populära märken som de älskar. Detta när det passar dem och oavsett var de befinner sig. Vi ser fram emot att lyssna och lära av feedback från kunderna när vi fortsätter att förbättra upplevelsen och expandera till fler varumärken och stilar, säger Muge Erdirik Dogan, chef för Amazon Fashion.

AR-lösningen har först lanserats i USA och Kanada, och endast för iOS, men planeras att rullas ut bredare inom kort.

Annons
Annons