Årets julklapp är inget skämt – har gett ökningar på över 3000 procent

“En tydlig HUI-effekt”.

Idag fick vi veta att Årets julklapp 2021 blev evenemangsbiljetten. Förra året blev det stormköket, vilket gjorde outdoorhandlarna mycket glada. Året innan det var det mobillådan som fick e-handlare att snabbt försöka få in mobillådor i sortimentet.

LÄS ÄVEN: Årets julklapp 2021 avslöjad: “Det vi har ett uppdämt behov av”

Annons

För faktum är att HUI:s utmärkelse har en effekt. Betalbolaget Klarna har inblick i en stor del av svensk e-handel, via sina många e-handelskunder, och de delar nu data kring effekten av tidigare års utmärkelser.

Man kan se en tydlig "HUI-effekt" på julhandeln, berättar Jasmine Falk, Senior Communications Specialist på Klarna, för Ehandel.

Klarna har kikat närmare på försäljningen av Årets julklapp under 2020 och 2019, och statistiken talar sitt tydliga språk.

Klarna har de två senaste åren sett en kraftig försäljningsökning av Årets julklapp efter utnämnandet från HUI. Under 2020 ökade försäljningen av stormkök med 688 procent på bara ett par dagar, och under 2019 var motsvarande försäljningsökning för mobillådan 3203 procent, berättar Jasmine Falk.

Hur det kommer att gå för “evenemangsbiljetten” i år återstår förstås att se.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!