Årets julklapp fastnålad – ”hoppas försäljningen sticker iväg”

"Hela teamet gick igång med full entusiasm".

Idag stod det klart att det hemstickade plagget är Årets julklapp. I alla fall om HUI får bestämma.

Vi frågade två e-handlare, varav den ena säljer garn och den andra stickade plagg, om vad valet av Årets julklapp kan komma att betyda för deras försäljning.

Annons

Och de är inte helt oväntat jublande glada. För Rasmus Jung Demse, vd för Aller Media-ägda pysselhandlaren Skapamer, är det en succé.

Äntligen! Vi jobbar hårt för att fler ska upptäcka skapandet och också inse hur roligt, avkopplande och faktiskt belönande det är att sticka. Man skapar något unikt som dessutom är hållbart, det kan knappast bli bättre. Vi har hoppats ett tag på att det ska bli året julklapp och just i år är det mer förståeligt än någonsin, säger vd:n.

Vad betyder det för er affär på Skapamer?

Vi hoppas såklart att försäljningen ska sticka iväg ordentligt. Skämt åsido så kommer vi såklart att ge årets julklapp lite extra utrymme men redan innan det här har vi märkt ett stort ökat intresse för den här typen av hållbart skapande och vi ser dessutom framförallt att det ökar i de yngre målgrupperna, vilket är extra roligt.

Men det kommer inte att påverka e-handlarens Black Friday-planering nämnvärt.

Vår BF-plan är spikad sedan ett tag tillbaka och den tror vi hårt på. Däremot så har vi självklart adderat en "Årets julklapp-plan" som är live sedan några timmar. Hela teamet gick igång med full entusiasm och vi har tagit fram nyhetsbrev, kampanjer och några små överraskningar på temat.

Sätila, som säljer stickade plagg på nätet, konstaterar också att det är strålande nyheter.

Det är fantastiskt att det blir en julklapp som vi har tillverkat i över 126 år som kan förknippas med hantverkskunnande och tradition, säger Sätilas vd Sara Nevander.

Annons

Vad betyder det för er affär och era intäkter?

Svårt att säga men vi hoppas givetvis att det påverkar oss som tillverkar mycket i Sverige och vill investera vidare i det. Under året har vi gjort en stor satsning i den lokala produktionen. Satsningen har gjort att Sätila har utökat med 25 procent nya medarbetare till fabriken. Vi har gett nyanlända från Ukraina möjlighet till egen försörjning och att utöva sin expertis i Sätilas stickfabrik.

Sätila ska i sin marknadsföring trycka på de stickar plagg som både värmer kroppen, men också sinnet. Det sistnämnda handlar om att e-handlaren även ska framhålla att de jobbar hårt med hållbarhet.

Sedan 2022 stickas över 95 procent av den sammanlagda produktionen i vår egen fabrik. Alla garner är certifierade och köps från vårt närområde i Europa. Större delen av Sätilas stickade kollektion blev dessutom OEKO-TEX-certifierad under 2022.

Annons