Arla är förstås mest kända för sina mejeriprodukter och de känns lätt igen på den klassiska röda kossan, som pryder deras förpackningar. Men nu kommer en nyhet som får förmodas vara ljuv mu-sik i alla mjölkälskares öron. Den röda kossan kommer nu även att kunna sättas på huvudet.
Den har nämligen precis flyttat in som motiv på kepsar hos e-handlaren Hatstore, med vilka mejerijätten samarbetat för att lansera sin första kollektion av huvudbonader. Och gensvaret har varit riktigt positivt sedan lanseringen för en och en halv vecka sedan.
Arlakossan är ikonisk, ett av Sveriges mest älskade varumärken och det märktes inte minst när vi lanserade kollektionen på Hatstore. De sålde över 100 stycken redan första dagen, berättar Fredrik Larm, event- och sponsorchef på Arla, för Ehandel.
Varför sätter ni kossan på kepsar hos Hatstore?
Det handlar om att vi ville hitta ett bra samarbete med en bra partner för att kommunicera mot deras målgrupp. Det är många ungdomar och unga vuxna som köper kepsar på Hatstore. De har även verksamhet i flera länder, så det är ett bra sätt för oss att nå ut.
En lite kul anekdot är att när jag tog med mig Arla-kossan som gosedjur till Lollapalooza, så sålde vi 600 stycken bara på den festivalen. Och det helt utan att promota den.
Hur ser samarbetet ut i praktiken mellan Arla och Hatstore?
Det ser ut så att vi tillsammans med dem tagit fram en designad kollektion med Arlakossan och den klassiska, randiga gröna eller röda mjölkpanelen som även finns på tavlor hos Designtorget. Sen sköter de försäljningen och distribuerar allt.
Exakt hur fördelningen ser ut vad gäller intäkterna från försäljningen vill Fredrik Larm inte avslöja, men det låter av allt att döma som en hyfsat lukrativ deal för Hatstore.
Det vill jag inte gå in på exakt hur den ser ut. Men de gör merparten av jobbet, drar det tunga lasset. För oss är det ett sätt att hitta ett häftigt och coolt samarbete med en bra partner.
Lanserar ny webbutik
Lanseringen på Hatstore är dock bara ett led i en allt större e-handelssatsning från mejerijätten. Arla har sedan tidigare en egen webbshop, men den kommer nu att uppdateras och moderniseras. Och det var i samband med det arbetet, som idén med kepskollektionen dök upp.
Vi har tittat på olika lösningar för varumärket, även för vår egen webbshop. Där har vi inlett ett samarbete med en annan partner, men det var där vi insåg att det här med kepsar är väldigt stort. I samband med det kom vi i kontakt med Hatstore och det var de som närmade sig oss.
Så mer är att vänta på klädfronten, men också andra varor, från Arla i e-handeln. Det är en seriös satsning, som både ska generera pengar i kassan och marknadsföring.
Om man gör rätt produkter så vill folk köpa. Vi håller på att titta på att uppdatera och rulla ut vår nya webbshop och där kommer vi att ha olika typer av kläder och andra föremål, med bland annat Arlakossan på.
Finns det något omsättningsmål för det här intäktsbenet?
Jag tror krasst att gör man bra grejer, med bra kvalitet och rätt design i tiden så tror jag att det kommer att vara något som genererar intäkter. Men vi sätter inte något mål än så länge, säger Fredrik Larm.