ANNONS

Armbandskungen ska nu vinna kunderna på stranden: "Ville göra allt rätt från början"

Jonatan Rosdahl, grundare
Foto: Decisive Beachwear

"Majoriteten av försäljningen från egen e-handel är till USA".

ANNONS

Jonatan Rosdahl är grundare av e-handeln och varumärket Decisive Beachwear. Ett företag som nu laddar för rejäl tillväxt. Bolaget har lyckats få in sina badkläder hos bland annat Brothers.com och BestofBrands.com.

Jonatan berättar samtidigt om ett kraftigt ökat sug från USA, via den egna e-handeln.

Just nu investerar vi en hel del i vår SEO vilket är väldigt roligt. Vi ser ingen enorm försäljning än, men tydliga resultat i antalet besökare, berättar han.

Försäljningen under förra räkenskapsåret, som slutade den sista april, fördubblades men det är i år man räknar med ett rejält uppsving.

Vi har inte stängt året och har en del saker som ska periodiseras. Men när jag tittar så ser det ut att landa på runt en fördubbling från året tidigare, alltså runt 350 000 kronor. Vinsten återinvesteras för fullt och jag räknar med nollresultat, säger Jonatan.

Jonatan Rosdahl är samtidigt inte ny inom e-handeln utan har en bakgrund som armbandsförsäljare via e-handeln Blvckout.com. En e-handel som han startade under studietiden och som ska ha sålt armband för flera miljoner.

Jag studerade till civilekonom i Växjö och startade min första e-handel under mitt sista år där. Efter examen så fortsatte jag att arbeta med denna. Men efter att jag lärt mig mer om e-handel så kände jag lite att jag ville göra ”allt rätt från början”. Sen hade jag haft tanken på snygga badbyxor ganska länge. Killar brukar vara dåliga på att klä sig snyggt på stranden, medan det finns hur mycket som helst för tjejer. Jag ville ändra på det.

Hur stor andel av försäljningen kommer från USA?

Majoriteten av försäljningen från egen e-handel är till USA. 70 till 80 procent av den egna e-handeln. Men vi började vårt SEO-arbete på riktigt vid årsskiftet och vi ser stark tillväxt i organisk trafik. Men eftersom artiklar tar cirka 6 månader innan de rankar som bäst på Google så kommer det garanterat att öka drastiskt i slutet av sommaren.

Vad gör ni på SEO-sidan som fungerar bra just nu?

Vi fokuserar all energi på att skapa content. Vi bryr oss mindre om den tekniska sidan utan fokuserar bara på att skriva så mycket artiklar som möjligt. En sida utan content med perfekt teknisk SEO kommer inte ranka, medan en sida med lagom bra teknisk SEO men mycket content garanterat kommer ranka. Och detta ser vi i våra siffror, säger Jonatan.

Den största omsättningen ska dock idag komma via återförsäljare och det är där man nu utökat och fördjupat sina band till bland annat Brothers och Bestofbrands.

Vi har haft en del mindre butiker förra året. Samt att vi började lite grann med Brothers. Men det har helt klart tagit ett stort steg inför detta året och därför förväntar vi oss en stark tillväxt. Nu är det framför allt vädret och resandet vi hoppas på.

Förra året sålde Decisive Beachwear 7 000 badbyxor, en siffra man tänker krossa i år.

Jag känner mig säker att vi för första gången kommer lyckas sälja mer än 20 000 badbyxor och baddräkter, säger Jonatan Rosdahl.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se