Att förstå returhantering är att förstå samtiden

Att hantera returer handlar inte bara om nöjda kunder och låga kostnader. Det finns ett större perspektiv och det gäller miljön. Både kunders feedback och forskning visar att de som handlar på nätet lägger mer och mer vikt vid både sitt eget och nätbutikernas klimatavtryck och många söker grönare alternativ.

En positiv returupplevelse är lika värdefull för kunderna som det är för företaget. Enligt en undersökning som gjordes av Barclaycard förväntade sig 69% av kunderna gratis returer som standard och 60% av de 18–25-åriga respondenterna uppgav att de aldrig skulle återvända till en återförsäljare efter en dålig returupplevelse.

Samtidigt har undersökningar visat att ca 74% är villiga att betala mer för miljövänliga förpackningar och här finns det mycket att göra. Även om yngre generationer driver trenden framåt är miljömedveten shopping nu en prioritet för nästan tre fjärdedelar av online-shopparna. 75% av de tillfrågade konsumenterna vill att nätbutikerna ska minska mängden förpackning de använder (Nosto) och 73% ändrar sina konsumtionsvanor för att minska miljöpåverkan (Nielsen). Zalando har just gått över till papperspåsar t.ex. Man ser också hur konsumenter delar bilder på skrymmande förpackningar på sociala medier och driver på diskussionen även där.

Hur bemöter du som företag önskemålet om gratis returer samtidigt som en stor del av kunderna är villiga att betala mer för miljövänliga förpackningar? Den mest miljövänliga returen är den som aldrig behöver skickas och här finns många möjligheter. Att erbjuda kunder så mycket detaljerad information som möjligt hjälper dem att göra mer medvetna inköp. För mode- och skönhetsprodukter är detta ännu viktigare. Att skildra passform, struktur, tyg och textur på kläder på ett exakt sätt är en enkel lösning för att hjälpa konsumenterna att avgöra om varan passar dem eller inte.

I en intervju med Leaders in Logistics sa Peter Kjaer Jensen, Chief Executive Officer på PostNord Danmark; ”Ökad kundmedvetenhet om miljöfrågor innebär att hållbarhet ofta naturligt passar in i en kundcentrerad strategi. Postoperatörer är dock ofta skyldiga att göra en avvägning mellan dessa två punkter. Vissa hållbarhetsutvecklingar har ofta en direkt utdelning, vilket ger en tydlig ROI. Även om andra framsteg i ett hållbart tillvägagångssätt ibland kan ta längre tid att se resultat, bör de fortfarande vara en prioritet för branschen.”

En av Asendias kunder, NAKD jobbar aktivt med att klimatkompensera sina transporter och att ständigt hitta nya lösningar för att minska utsläppen samtidigt som de håller kunderna nöjda.

Att uppnå en returprocess som passar både kund och återförsäljare handlar om bekvämlighet för båda parter. Det behöver inte vara för komplicerat: i en undersökning från Royal Mail svarade majoriteten (73%) av kunderna att de gärna returnerar varor till sitt lokala postkontor, medan 61% återvänder i butiken vilket skapar ett utmärkt tillfälle att uppmuntra kunderna till att byta eller köpa alternativa varor. För e-handlare kan det vara lika effektivt att erbjuda ett tillgodokvitto eller alternativt att bara låta kunden betala för de föremål de behåller. Att uppmuntra konsumenter från att skicka tillbaka varor är den bästa metoden för att göra returprocessen mer hållbar. Att komplettera detta genom att gå papperslöst och erbjuda digitala returformulär alternativt QR-koder, eller att uppmuntra kunder att returnera flera beställningar tillsammans kan förenkla logistik, spara lagerutrymme och spara på transporter vilket minskar klimatavtrycket.

Asendias åtaganden för en grönare e-handel

Hållbarhet är nyckeln till framtiden för e-handel, så Asendia arbetar hårt över hela världen för att mäta och kompensera sitt koldioxidavtryck, samt rådgöra med kunder om hur man gör detsamma. Ta reda på mer om Asendias hållbarhetsmål och se vad som kan göras för att stötta ditt företag med grönare e-handelslösningar. 

Returhantering och klimatpåverkan är utmaningar som är en del av samtiden, hur du hanterar dessa utmaningar är nyckeln till framgång både för omsättningen och ett steg i det globala klimatansvaret.

Kostnadsfri e-bok från Asendia

Hur väl känner du dina kunder inom mode och skönhet? Ladda hem vår senaste e-bok fylld med insikter och analyser om e-handelsmarknaden för mode och skönhet.