Attacken mot e-handeln: ”Försöker ta bort alla hinder”

Vill göra det svårare att e-handla.

En sömlös upplevelse för kunden. Ansatsen har gått som ett mantra genom e-handeln de senaste åren och landets e-handelsaktörer har tävlat med varandra om att vara det smidigaste alternativet för kunden. Nu höjs dock röster för att det blivit för lätt att e-handla, något som pekas ut som ett miljöproblem.

I gårdagens avsnitt av SVT-programmet Vetenskapens Värld ägnas en halvtimme åt att belysa e-handeln, som vuxit kraftigt i pandemin. E-handeln, framför allt kopplat till hemleveranser och returer, tas upp som ett växande miljöproblem. Bland annat lyfts frågan om ifall det är för lätt att e-handla i dag.

Annons

"Försöker ta bort alla hinder"

En av som tycker det är Katarina Graffman, antropolog vid Uppsala Universitet. Hon har studerat skillnaden i hur människor beter sig när de e-handlar jämfört med när de handlar i fysiska butiker.

När vi tittat på unga människor och hur de förhåller sig till e-handel mot att handla i butik har de uttryckt att det inte känns som att de spenderar pengar överhuvudtaget. Upplevelsen är att det inte kostar mig någonting när jag gör klicket på nätet. Och jag tror att det är precis den känslan jag tror att näthandlare vill att vi ska känna, säger hon i programmet.

Katarina Graffman ser ett behov av att reglera e-handeln. Hon jämför med fysiska butiker dit människor först måste ta sig innan ett köp kan bli aktuellt. Att man behöver "vänta och längta" kan också leda till att färre köp görs, menar hon.

Ett sätt att få folk att konsumera mindre är att bygga in hinder på vägen till att man trycker yes och betalar. Ser man på näthandeln så kan man se att man försöker ta bort alla hinder. Från att du ser tills du köper finns inga alls utan det ska gå så snabbt som möjligt, säger hon.

Annons