I en debattartikel på VF.se, med rubriken "E-handeln måste ta sitt klimatansvar" sågar Marie Fossum Strannegård, vd på IVL Svenska Miljöinstitutet, och Annelise de Jong, forskare inom hållbar konsumtion på IVL, e-handlarna.
Duon menar att e-handeln driver en ohållbar konsumtion och använder sig av årets Black Week som exempel. De menar bland annat att produkter som pizzaugnar och elektriska filtar varit populära - varor som ska ha "stor miljöpåverkan". Samtidigt konstaterar man dock att utsläppen från vår konsumtion är svår att beräkna.
Däremot anser de att e-handlarna gör det alldeles för lätt att konsumera mer än man egentligen behöver. Rentav uppmuntrar det.
Konsumenter styrs exempelvis i den digitala butiken på ett sätt som helt skiljer sig från en vanlig butik. Ofta är innehållet skräddarsytt till oss personligen för att öka vår benägenhet till köp. Dessutom blir vi mer benägna att handla efter pris än efter kvalitet när vi inte får chansen att känna och pröva varorna, skriver de och fortsätter:
När nätbutiker är utformade för att vi ska handla så mycket som möjligt är det inte konstigt att människor konsumerar ohållbart. Studier har visat att bara informativa åtgärder inte är tillräckliga utan att mer ansvar behöver tas av den som tillhandahåller utbudet.
Bland förslagen på åtgärder finns att de hållbara valen ska lyftas fram i högre utsträckning. Och att utbudet av hållbara produkter och tjänster utökas. De vill även se att kunden uppmärksammas på de hållbara val som gjorts, genom att exempelvis visa på kvittot hur stor andel av köpen som var ekologiska.
Om butikerna tar ett större ansvar för konsumtionens miljöpåverkan kommer de inte bara bli mer attraktiva som varumärken utan kommer också bidra till att skapa efterfrågan på hållbara produktionsmetoder utomlands, avslutar de.