Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Autoexperten rullar ut ny E-handel för konsumenter

Autoexperten rullar ut ny E-handel för konsumenter
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Autoexperten har ett 70-tal butiker runt om i landet. Nu har man öppnat en till, fast på nätet. Med 290 000 reservdelar och tillbehör i sortimentet hoppas Autoexperten nå en större målgrupp och ge aktörer som Mekonomen och Skruvat.se en match.

ANNONS

Autoexperten är en rikstäckande butiks- och verkstadskedja med ett 70-tal butiker för försäljning av tillbehör och reservdelar till bilar. Man säljer även verkstadsutrustning för bilverkstäder och erbjuder verkstadstjänster genom 410 bilverkstäder som är anslutna till Autoexperten-konceptet.

Nu gör man en satsning på nätet med en nylanserad e-handel mot konsument, där tanken är att ta upp kampen mot Mekonomen och Skruvat.se.

– Ambitionen har varit att komma ifrån det typiska branschtänket och skapa en sida som är användarvänlig även för den mindre bilkunnige. Det har varit en utmaning att kunna hålla allting enkelt, logiskt och samtidigt snyggt med tanke på vårt omfattande sortiment på 290 000 artiklar, säger Henrik Björkqvist, E-handelschef på Autoexperten.

Satsar på innehåll

En annan nyhet på den nya hemsidan är Autoexpertens satsning på att hjälpa kunder med frågor och svar kring deras bilägande.

– Vi har lagt stort fokus på innehållsbiten och vi vill skapa intressant innehåll som engagerar och ger inspiration till kunderna. Vi är väldigt nöjda med resultatet och det har varit skönt att äntligen få gå live, säger Henrik Björkqvist.

Inom kort kommer kunderna även kunna välja att hämta ut sina beställningar i Autoexpertens fysiska butiker runt om i Sverige. Om varan inte finns i butikernas egna lager skickas den inom 24 timmar från företagets logistikcenter i Enköping.

– Det här är ett första steg i vår nysatsning på att digitalisera Autoexperten och bli mer tillgängliga för våra kunder. Samtidigt kommer e-handeln att driva kunder till våra fysiska butiker och bilverkstäder och på så sätt öka kännedomen om var vi finns, säger Victoria von Reis, marknadschef på Autoexperten.

 
Källa: Press

Dela artikeln: