Av e-handlare för e-handlare – ny frakttjänst lanseras i Sverige

Lovar lägre priser.

Det finns en rad fraktalternativ att välja bland för svenska e-handlare och e-handelskonsumenter. Men snart väntar ännu ett.

Under det första halvåret i år kommer nämligen det norska fraktföretaget Pakkepost.no att lansera på den svenska marknaden. Bolaget grundades i Norge under förra året av trion Stig Andengaard, Ådne Andengaard och Bård Bratsberg, och har redan fått stor uppmärksamhet i grannlandet.

Annons

Vår systersajt Ehandel.com rapporterar att Pakkepost sedan i somras har gått från 1 600 till 10 000 användare. I Sverige kommer tjänsten att gå under namnet Postpaket.se.

Hittills har vi fokuserat på Norge, som gett oss mycket bra respons. Det blir därför väldigt spännande att lansera i Sverige som är en större e-handelsmarknad, säger Bård Bratsberg.

På väg mot 25 miljoner

E-handlare som vill använda sig av Postpakets tjänst upprättar ett konto på företagets sajt, och blir på så sätt en avsändare. Avsändaren får sedan välja om paketet ska levereras till ett ombud eller hem till kunden och när det är gjort kommer fraktetiketten på mail. Företaget har integrationer med Shopify, Woocomerce och Prestashop och ambitionen är att systemet ska ge framför allt små e-handlare tillgång till lägre priser. Via ett samarbete med Fedex kan Paketpost även frakta paket till adresser i utlandet.

Grundartrion är själva e-handlare och driver de norska butikerna Ventilasjonsfilter.no, Pvcflis.no, Caffevero.no, Lillagorilla.no och Belysning.no. Just nu ser de Postpaket som något av ett sidoprojekt, men räknar samtidigt med att satsningen ska omsätta 25 miljoner norska kronor och ha 25 000 aktiva kunder innan det här året är över.

Vi lägger nu grunden för en fraktportal som kan ersätta alla dyra CRM-system på marknaden. Det gör att mindre nätbutiker kommer att ha tillgång till samma funktioner som de stora e-handlarna har, avslutar Bård Bratsberg.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!