Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Avensia ökar med 20 miljoner

Avensia ökar med 20 miljoner
Niklas Johnsson, nytillträdd vd för Avensia
Michell Grönlund

Dela artikeln:

Personalstyrkan har ökat med 13 personer under det senaste kvartalet.

ANNONS

E-handelsleverantören Avensia ökar sin omsättning med 20 miljoner i första kvartalet i år, jämfört med samma period under 2017. Det framgår av företagets delårsrapport som släpptes idag.

54 procents ökning

Under Q1 2017 omsatte Avensia 37,8 miljoner och under samma period i år hade den summan ökat med 20,3 miljoner till 58,1 miljoner kronor. Det motsvarar alltså en ökning med 54 procent.

Samtidigt ökade rörelseresultatet i kvartal ett med 4,7 miljoner, jämfört med Q1 2017. På Avensia menar man att satsningar på bland annat omnikanallösningar ligger bakom framgångarna.

- Avensia fortsätter utvecklingen från att vara ett renodlat expertföretag inom e-handel med teknikfokus till att bli en strategisk affärspartner. Erbjudandet idag omfattar alltifrån övergripande strategisk rådgivning till implementation av innovativa omnikanallösningar och löpande stöd och rådgivning i den dagliga exekveringen av modern digital handel, säger Avensias vd Niklas Johnsson i ett pressmeddelande.

Ny chef och kontor i USA

Johnsson tillträdde sin tjänst i början av april i år och berättar nu att tillväxten även har gjort att företaget har kunnat expandera sin fysiska närvaro, både i Sverige och utomlands.

- Investeringarna i produktutveckling kommer att accelereras framöver och under maj månad tillsattes en nyinrättad tjänst som produktutvecklingschef. Avensia har under kvartalet öppnat kontor i USA (Chicago) och Norge (Oslo) och i april invigdes bolagets nya lokaler i Lund och Göteborg. Avtal har även tecknats för ett nytt kontor i Stockholm med inflyttning i augusti 2018.

Även personalstyrkan har ökat på sistone.

- Avensia fortsätter att vara en attraktiv arbetsgivare. Under kvartalet har antalet medarbetare ökat från 141 till 154 och den höga rekryteringstakten fortsätter även in i kvartal två. Det möjliggör fortsatt kraftigt tillväxt, men kommer också att innebära ökade kostnader för inskolning och utbildning framöver. Under kvartalet lanserades flera större e-handelslösningar för bland annat Stenströms och Twilfit, den senare baserad på Avensia Storefront, avslutar Niklas Johnsson.

LÄS ÄVEN:

Stenströms startar e-handel efter 119 år i modebranschen
E-handeln lyfte Twilfit - bästa resultatet någonsin

Dela artikeln: