Axel Arigato sprängde 100-miljonersvallen – ”Ett mellanår”

Kraftig tillväxt för svenska sneakersmärket.

Det svenska sneakersmärket Axel Arigato grundades 2014 av Albin Johansson och Max Svärdh. De blev snabbt omtalade tack vare sin finurliga marknadsföring på Instagram och deras populäritet ökade än mer när deras kläder, skor och accessoarer började synas på världskändisar som Justin Bieber.

Under 2017 slog man upp portarna till sin butik, men e-handeln har fortsatt varit företagets kärna - den kopplas även samman med och har tydlig närvaro i de fysiska butikerna.

Annons

Tillväxten har pekat brant uppåt och enligt den senaste årsredovisningen lyckades man under 2018 att öka omsättningen dramatiskt från nära 60 till drygt 107 miljoner kronor.

Vilka är de främsta orsakerna bakom den ökningen? 

Den främsta orsaken är att vi fortsätter vara konsekventa i vårt varumärkestänk och aldrig låter kortsiktiga beslut väga tyngre än långsiktiga. Vi är endast intresserade av att skapa ett globalt varumärke som existerar på sikt, vad som händer här och nu är inte lika intressant, säger Albin Johansson, vd och medgrundare, till Ehandel.

Surt minusresultat

Men trots den kraftiga tillväxten är det inte bara guld och gröna skogar för Axel Arigato AB. Målsättningen för 2018 var att växa med lönsamhet, men så blev inte fallet. Rörelseresultatet landade på minus 9,7 miljoner kronor, att jämföra med minus 3 miljoner året innan.

“Bolaget har under året haft fortsatt fokus på investeringar i verksamheten i form av IT, nya processer och system, samt nytt kontor i London. Antalet anställda har mer än fördubblats under året, både i moderbolaget samt dotterbolag”, skriver man i årsredovisningen.

Vi byggde en organisation och kostnadsmassa för en högre tillväxt samtidigt som vår kanalmix inte blev enligt prognos. Vår ambition är fortfarande att nå break even, men här och nu ligger vårt fokus på varumärke och tillväxt, kommenterar Albin Johansson resultatet.

Vad är målsättningen för 2019?

Vi tycker själva att 2018 var ett mellanår och vill därför ta flera steg framåt under 2019. Under året har vi öppnat två butiker och har två till att öppna innan årets slut vilket stärker vår närvaro på framförallt den skandinaviska marknaden. Vi ser fortsatt ökad varumärkeskännedom och blir bättre på att skapa och få ut content samt bygga sortiment för våra kunder, säger Albin Johansson.

Annons

Annons