Axfoods VD tror inte på nätmaten mot konsument

Näthandeln med mat utgör fortfarande en liten del av den totala livsmedelshandeln, men tillväxttrenden är stark. Samtidigt ökar konkurrensen när de stora livsmedelsjättarna nu fått upp ögonen för e-handeln. Dagligvaruföretaget Axfood är däremot fortsatt tveksamma till satsningarna.

Mindre än en procent av livsmedelshandeln sker i dag via nätet men svenskarna har börjat handla allt mer mat online. Enligt undersökningen, D-food Index, ökade försäljningen av livsmedel på nätet med 52 procent under det fjärde kvartalet 2014, jämfört med samma period 2013.

Nätmaten är fortfarande en liten bransch men flera aktörer ser just nu en kraftig tillväxt. Det samtidigt som dagligvarujätten ICA håller på med en bred utrullning av en ny central e-handelslösning med målet att bli marknadsledande inom näthandlad mat år 2017

Annons

Men alla är inte lika positiva. I somras påpekade Axfoods vd, Anders Strålman, att lönsamheten inom e-handel med dagligvaror direkt mot konsument är för dåliga. Något han fortfarande står fast vid.

Tveksam till riskkapitalet

Främst ställer Anders Strålman sig frågande till satsningarna utanför landets storstäder, och påpekar att e-handel av mat direkt mot konsument i Sverige saknar förutsättningar till god lönsamhet utanför dessa.

Han är inte heller helt positivt inställd till det riskkapital som nu strömmar in i branschen. Något han inte anser hållbart på längre sikt.

– När det finns riskkapital så bygger man tillväxt. När man här gör det så går det samtidigt inte ihop utan man måste skjuta till pengar hela tiden, vilket många gör nu. Någon gång vill man ha tillbaka investerat kapital och då kanske branschen här 'nyktrar till' lite, säger Anders Strålman till SIX News.



Källa: Press

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!