ANNONS

Babymärkets nya satsning: "Gång på gång klarar av att ömsa skinn"

Niklas Najafi Kristensen, vd, i den nya butiken
"Det är laget framför jaget".

Det snabbväxande Lundabolaget Najell har tagit ett nytt strategiskt kliv. För första gången sedan starten 2012 öppnar bolaget nu en egen fysisk butik, och premiären skedde i tisdags i Frederiksberg i Köpenhamn.

Öppningen gick riktigt bra. Jag tyckte att det var väldigt speciellt att se den långa kön i regnet och att få välkomna kunderna in i butiken som vi är så många som arbetat så hårt med att få på plats. Väl inne så kändes det väldigt fint att se kunderna både veta vad de ville ha och upptäcka nya produkter, säger Niklas Najafi Kristensen, vd och grundare av Najell, till Ehandel.se.

ANNONS

Najell har sedan många år en stark marknadsposition i Danmark och valet föll därför naturligt på Köpenhamn som första plats för flaggskeppsbutiken. Dessutom ligger huvudkontoret inte så långt ifrån butiken, vilket gör etableringen geografiskt smidig.

Vi har haft en stark marknadsposition i Danmark i många år så vi är ett välkänt varumärke där. Sen underlättar det såklart att det är den huvudstad som är närmast Lund där vi har vårt kontor med hela personalteamet, säger Niklas Najafi Kristensen och tillägger:

Fredriksberg är ett fantastiskt område med ett starkt community av handlare och varumärken så det känns helt rätt för oss.

Butiken blir en del av Najells övergripande strategi att möta kunderna i flera kanaler. E-handeln och samarbetet med återförsäljare fortsätter att vara viktiga delar, men den egna fysiska butiken blir nu ett nytt ben i verksamheten.

Vi vill skapa en plats där våra kunder kan testa och känna på hela vårt sortiment och samtidigt få en positiv shoppingupplevelse. Vi kommer också arrangera många event för gravida och nyblivna föräldrar, säger han.

Vad betyder det här steget för Najells utveckling som varumärke? Är det början på en större fysisk satsning?

Vi tror på att arbeta på att möta kunden på så många sätt som möjligt. Vi vill fortsätta arbeta med återförsäljare som vi gjort sen 2014 men också utveckla vårt digitala erbjudande och sen på vissa utvalda platser ha en flaggskeppsbutik som en hub för Najell-universumet.

Niklas berättar att ambitionen är att skapa mötesplatser som ska stärka kundrelationerna, något som annonser eller digital kommunikation har svårt att matcha.

Fysisk handel har potentialen att skapa väsentligt mycket mer top of mind än en annons på någons telefon.

Vi tror mycket på att skapa värde för kunderna utan hållhakar för att bygga positiva relationer. Det är lättare att göra IRL och leder till starkare känslor.

Och nästa fysiska satsning är redan planerad. Efter sommaren öppnar Najell sin andra butik, och denna gång bär det av till Oslo.

Sen ska vi utvärdera och fortsätta fundera på hur vi ska bygga det här framåt. Det här är som med allt annat vi tar oss för bara en ödmjuk början med ambition att bygga något starkt och långsiktigt, säger grundaren och fortsätter:

Detta är bara början. Vi ser verkligen fram emot att kunna göra detta på fler marknader och skapa fler mötesplatser för föräldrar och blivande föräldrar.

Sedan starten har Najell vuxit kraftigt och har visat lönsamhet varje år sedan 2018. Under 2024, som är det senast publicerade bokslutet, ökade omsättningen med 68 procent till 146,5 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade samtidigt på 16,3 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Najell ska slå 150 miljoner - avslöjar framgångsreceptet: "Får inte bli slöa"

Jag är mest stolt över att vi gång på gång klarar av att ömsa skinn och ändra hur vi arbetar för att nå kund.  När vi växer så kan vi inte arbeta på samma sätt som vi gjorde från början och det kräver väldigt mycket från väldigt många att löpande tänka nytt för att hitta vägar framåt och se till så att vi klarar av att ta nästa steg, säger Niklas Najafi Kristensen och avslutar med:

Den gemensamma känslan av att det är laget framför jaget gör att vi kan fortsätta utvecklas tillsammans och göra saker som vi knappt tänkt var möjliga för något år sen.

Najell har redan ett brett återförsäljarnät i flera länder. Deras produkter säljs bland annat via kedjor och butiker i Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Storbritannien och flera svenska städer. Under 2025 har bolaget även etablerat dotterbolag i Danmark, Norge och USA.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se