Search
Close this search box.
ANNONS

Babyshop-grundarens AI-tjänst för e-handel: “Önskar jag haft detta”

Grundarna Marcus Tagesson, David Feldell och Henrik Hoffman
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Startade innan ChatGPT-vågen.

ANNONS

Google Analytics (GA) är gratis och används av de flesta e-handlare. Men är det användarvänligt, njea. Det är nog många som hade velat slippa rota runt i GA för att få svara på frågor kring sin försäljning. En av dessa är Babyshop-grundaren Marcus Tagesson.

Tillsammans med Henrik Hoffman och David Feldell så startade han 2022 företaget Dema.ai. Värt att notera är att man drog igång innan AI-hypen slog till, då ChatGPT lanserades.

Vi bygger den plattformen som jag önskar att jag hade haft när vi skalade vår e-handel från noll till en miljard, säger Marcus Tagesson.

Så vad pysslar Dema med? Företaget slänger sig med en del stora ord, och häftiga animationer, men i grund och botten försöker de förenkla analysbiten i en e-handel. Och målet ser ut att vara att, likt ChatGPT, helt enkelt låta användarna chatta sig till djupa insikter om vad som händer med försäljningen.

I en presentationsvideo så visas hur en e-handlare helt enkelt ställer frågan “Varför var vår lönsamhet lägre igår?”. Vilket får AI-assistenten att grotta ner sig i företagets transaktionsdata och helt enkelt ta fram svaret. Vi har inte testat tjänsten själva men när vi kikar på ChatGPT:s styrkor så är det just att snabbt sammanställa större mängder data, så användningsområdet för AI, som Dema jobbar med, känns vettigt.

Grunden till allt detta ska dock vara en ny dataplattform, som företaget utvecklat.

Vem samlar in datan?

Vår plattform är i realtid då vi inte tror på att ta action på allt för gammal data. Därför samlar vi in all data själva då vi ser en begränsning att förlita sig på andras tjänster här. Dessutom sker det ganska mycket förändringar och begränsningar just i den här delen nu i externa system och då är det bra att få in datan direkt från kunderna, förklarar Marcus Tagesson för Ehandel.

Är det en egen tränad språkmodell (LLM) eller har ni lånat någon annans?

Vi använder flera olika typer av LLMs beroende på vad modellen ska göra i olika steg, analysera data, hämta data eller ställa uppföljningsfrågor. Så det blir case by case. Långsiktigt vill vi gå mot att använda mer och mer finetunade modeller men i dagsläget ser vi värde i att använda även API:er mot externa.

En populär trend med ChatGPT och liknande språkmodeller har den senaste tiden varit AI-agenter. Ett koncept som innefattar att låta AI:n hämta data från olika källor och själv ställa följdfrågor och därmed lösa större uppgifter som kräver flera steg. Dema verkar jobba lite åt detta håll.

Den jobbar liknande och går flera steg tills den når en ”good enough” conclusion. Vid en enkel fråga går den ett steg, exempelvis ”Vad var min försäljning igår?”, men för en svårare fråga måste den ställa uppföljningsfrågor, hämta data flera gånger, analysera flera gånger och då kan det blir över tio actions den tar vid en frågeställning. Men inte oändligt, säger Marcus Tagesson.

Datan ska samlas in via ett skript på sajten, likt Google Analytics, men tjänsten hämtar också data från andra källor som marknadsföringskanaler. Man vill förstås ha in så mycket data som möjligt.

Sen når man sin dashboard hos er ungefär som för GA?

Yes, det stämmer. Men det är stora skillnader i vad man möter. Då vi tar in mycket mer data så kan vi ge en djupare bild för alla i bolaget. Inköp, marknadsföring och ledning kan följa sin lönsamhet i realtid och få svar på frågor som de inte kunnat förut. Sen är co-piloten som vi nu släppt ett sätt att inte behöva vara den grymmaste analytikern för att kunna ta action på ens data, utan vi vill göra djupare analyser tillgängliga för hela organisationen.

Vilket stadie är ni i som företag och har ni några referenskunder?

Vi har fokuserat väldigt mycket på att bygga rätt från grunden. Att vi nu lanserar en co-pilot är endast möjligt för att vi lagt ner mycket jobb på att få in rätt data, se till att den är städad och organiserad. I grund och botten är vi en dataplattform som hjälper kunderna med att få ordning på sin data så de kan få en realtidsvy på sin lönsamhet per dag, istället för flera veckor efter månadsbokslut, säger Marcus Tagesson, och fortsätter:

Vi har en väntelista idag men vi släpper in då och då från den. Det finns ett gäng e-handlare som redan är live och använder plattformen i det dagliga, exempelvis Morjas.com och OAS.

Dema ska hittills ha tagit in 4 miljoner euro i riskkapital från bland annat J12 Ventures och ängelinvesterare som Jacob Hellqvist, Johan Bendz, Erik Sergerborg och kollektivet Framtid.

Står riskkapitalbolagen på rad nu med tanke på ChatGPT-hypen?

Vi har varit igång ett bra tag nu och långt innan AI-hypen slog till. Vårt fokus just nu är produkten och kunderna såklart, om man får till det rätt så blir allt annat bra också. Men för att svara på din fråga så är det många som är intresserade av vad vi bygger, säger Marcus Tagesson.

Dela artikeln: