Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Babyshop landar 165 miljoner - vill bli störst i Norden

Babyshop landar 165 miljoner - vill bli störst i Norden
Babyshops radarpar Marcus och Linn Tagesson samt den lagerutbyggnad som nu står klar
Michell Grönlund

Dela artikeln:

Satsar på befintliga marknader.

ANNONS

Babyshop, som numera sitter ihop med Lekmer, fortsätter den nordeuropeiska expansionen. Företaget har nu fått in en investering på 165 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Babyshop köper Lekmer 

Det ska även ha gjort att värderingen av bolaget spränger miljarden, skriver bland andra Di Digital. 

- Vi tar in nytt kapital eftersom vi ser en fortsatt stark tillväxt och vi vill ta möjligheten att bli den ledande e-handlaren inom Norden, säger bolagets grundare och vd Marcus Tagesson till tidningen. 

Kontor i Oslo och London ska utökas

Exakt vilka investerarna är ska Tagesson inte ha velat berätta, men enligt uppgift ska Beyer Ventures och finansprofilen Svante Elfving, via sitt bolag Graffe Holding, ha varit de ledande investerarna i rundan. Dessutom ska befintliga ägare ha varit med och gått in med kapital.

De 165 miljonerna ska gå till att "skala upp bolagets lager" och utöka personalstyrkan på det svenska huvudkontoret. Detsamma uppges gälla för kontoren i London och Oslo. Och vad gäller det svenska lagret så är den utbyggnad som vi tidigare berättat om nu färdig och inflyttning.

LÄS ÄVEN: Babyshop bygger ut lagret - ska slå Apoteas superlager 

- Vi flyttar in i ett nytt lager där vi går från 21 000 kvadratmeter till 45 000 kvadratmeter. Där har vi även investeringar att göra med automatiseringar. Vi kommer även utöka organisationen. Det handlar om marknad, inköp och på de bitar som handlar om kundservice, säger Marcus Tagesson till Di Digital.

"Vi satsar på våra befintliga marknader"

Enligt Di Digital skulle Babyshop även ha en planerad satsning i USA och Asien, men när Ehandel.se pratar med Marcus Tagesson tillbakavisar ha dessa uppgifter.

- Nej, det är överdrivet. Vårt fokus just nu är våra befintliga marknader, främst då i Norden. Det är där vi vill växa i första hand.

Vart kom uppgifterna om USA och Asien ifrån då?

- Nja, det var nog mer att jag sa att det är intressanta marknader mer allmänt, säger Marcus Tagesson till Ehandel.se.

Dela artikeln: