Sรถk
Stรคng denna sรถkruta.
ANNONS

Bankerna vet inte hur 3D Secure eller Verified By Visa fungerar - Kunderna och e-handlarna betalar priset.

Bankerna vet inte hur 3D Secure eller Verified By Visa fungerar - Kunderna och e-handlarna betalar priset.
Dan Nilsson

Dela artikeln:

ANNONS

Det debatteras flitigt angรฅende de nya sรคkerhetsrutinerna fรถr att betala med kort pรฅ nรคtet bland oss e-handlare. Det รคr fรฅ som gillar det, framfรถr allt pรฅ grund av att det gรถr det svรฅrare att genomfรถra kรถp fรถr konsumenter.

Men det vi inte diskuterar รคr hur inkompetenta bankerna รคr pรฅ att hantera implementationerna av dessa sรคkerhetslรถsningar, vilket renderar dem inte bara onรถdiga men ocksรฅ helt vรคrdelรถsa sรคkerhetsmรคssigt.

Vรคlkommen in i vรคrlden av bankernas inkompetens.

Nordea - Frivillig sรคkerhet fรถr de som har trรฅkigt

Nordea var en av de fรถrsta bankerna att infรถra "sรคkra" kortkรถp pรฅ nรคtet och kunder till dem mรฅste anvรคnda sin stora tjocka dosa fรถr att genomfรถra kortkรถp pรฅ nรคtet. ร…tminstone var det sรฅ fram tills fรถr inte sรฅ lรคngesedan. I veckan har vi hรถrt historier om attย Nordea lagt in en lรคnk pรฅ verifieringssidan med fรถljande text "Klicka hรคr fรถr att betala utan din sรคkerhetsdosa" vilket helt enkelt gรถr hela sรคkerhetslรถsningen vรคrdelรถs.

De som dรคremot kรคnner att de har trรฅkigt och vill brรคnna lite extra tid med att knappa in koder pรฅ sin dosa, ja de kan gรถra sรฅ frivilligt.

SEB och Handelsbanken kan inte lรคsa manualen

Har du ocksรฅ fรฅtt mail frรฅn kunder dรคr de fรถrsรถkt genomfรถra ett kรถp med kort men fรฅtt upp en text om att de inte aktiverat sin sรคkerhetslรถsning eller liknande och fรฅtt en knapp dรคr det stรฅr AVBRYT pรฅ? Du รคr inte ensam, jag har fรฅtt flera och jag รคr inte heller ensam. (Lรคs pรฅ Webmasternetwork)

Det SEB och Handelsbanken inte vet รคr att sรฅdana hรคr kรถp klassas som "Attempt" i kortkรถps-termer och ska godkรคnnas fรถr kรถp, vilket de ocksรฅ gรถr hos betalvรคxlar och inlรถsande bolag. Problemet รคr att kunden fรฅr upp ett felmeddelande och de tror att de avbryter kรถpet. Det stรฅr nรคmligen AVBRYT pรฅ knappen som leder dem vidare och genomfรถr kรถpet. Inte sรฅ pedagogiskt av vรฅra vรคnner bankerna och tyvรคrr mรฅste vi e-handlare agera banksupport nรคr kunden undrar varfรถr vi dragit pengar pรฅ deras kort nรคr de avbrรถt kรถpet.

Swedbank skippar sรคkerheten lite dรฅ och dรฅ

Sist men inte minst har vi Swedbank. Deras lรถsning รคr ocksรฅ mycket intressant. Flera kunder och testkรถp visar att de skippar helt enkelt sรคkerhetslรถsning lite dรฅ och dรฅ. Ibland ska du verifiera dig och ibland slipper du, precis som pรฅ den gamla goda tiden.

Denna form av slumpsรคkerhet kanske รคr framtiden. Tankarna bakom den kan nog bara Swedbank fรถrklara, men personligen gissar jag att det handlar om inkompetens som sรฅ ofta annars.

Kan nรฅgon pรฅย banksidan ta sitt ansvar och fรถrklara sig?

Det รคr dags att nรฅgon rycker bankerna i รถronen. Detta รคr inte acceptabelt. Vi som e-handlare drabbas och vรฅra kunder drabbas. Hade man haft nรฅgon tydlig fรถrdel som vรคger upp dessa nackdelar hade det kanske kunnat accepteras, men bankernas infรถrande av 3D-secure och Verified By Visa รถkar inte sรคkerheten fรถr kortkรถp pรฅ nรคtet som det ser ut idag, de leder bara till fรคrre och fรคrre kortkรถp.

Swedbank, SEB, Handelsbanken och Nordea, kan ni svara pรฅ var ska vi vidarebefordra vรฅra fรถrvirrade kunder nรคr inte ens ni sjรคlva fรถrstรฅr hur era nya sรคkerhetslรถsningar fungerar?

/Dan Nilsson, Ehandel.se

Dela artikeln: