Barometern: Omvärldsläget grusar handlarnas framtidstro

"Fler har hittat tillbaka till butikerna".

I dag släppte Svensk Handel sin rapport Handelsbarometern för mars månad. Rapporten som tar pulsen på svensk handel visar inte oväntat på en sänkt framtidstro.

Följdeffekterna av kriget i Ukraina tillför ny osäkerhet inom partihandeln. Efter drygt ett år med skyhöga fraktkostnader och leveransförseningar samt prishöjningar på diesel och bensin, kommer nu ytterligare problem inom leverantörskedjan, vilket hämmar framtidstron, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar till rapporten.

Annons

Butikshandeln ska vara den sektor som tappar minst i månadens Handelsbarometer, men den är fortfarande under den neutrala nivån 100 i rapportens index. Framtidsförväntningarna är alltså negativa.

Fler har hittat tillbaka till butikerna efter pandemin vilket märks av på de hyfsat positiva tongångarna gällande försäljningen inom butikshandeln. Men nya osäkerheter kring exempelvis den höga inflationen sänker samtidigt förväntningarna inom butikshandeln, säger Johan Davidson.

E-handlarna har också tappat framtidstron sedan förra månaden, från ett index på 103,2 till 100,2. Detta är dock alltså precis ovanför den neutrala nivån.

Det är ett tapp från positiva nivåer. E-handelns framtidstro har sjunkit efter det att pandemirestriktionerna avvecklades och fler handlar i fysiska butiker. Nu tillkommer aspekten av oroliga tider, hög inflation och att hushållen håller hårdare i plånboken, säger Johan Davidson.

Annons