Byggvaruhuset Bauhaus har anmälts till Reklamombudsmannen efter att i en reklam ha påstått att kunden kan erhålla "fri frakt" även för varor som inte kostar så mycket. Så är dock inte fallet, konstaterar Reklamombudsmannens opinionsnämnd, som avgjort ärendet.
Hämtning utan avgift
Detta eftersom Bauhaus inte erbjuder onlineköp med leverans om kunden handlar för under 295 kronor. I de fallen får kunden istället hämta varan på ett varuhus.
Reklamen ifråga ska ha synts i Bauhaus e-handel och utgjort reklam för en belysningsprodukt för 29,95 kronor. Trots att produkten understeg lägstabeloppet för att erhålla fri frakt, ska det enligt anmälaren ha stått just “Fri frakt” även efter att denne lagt varan i korgen.
När Ehandel.se testar att göra samma sak i Bauhaus e-handel verkar det som att det trots att det mycket riktigt står just “fri frakt”, inte går att välja leverans om värdet understiger den uppsatta gränsen på 295 kronor.
"Har inget med fri frakt att göra"
Bauhaus försvarar sig dock med att minsta ordervärde, enligt deras mening, inte har något med fri frakt att göra.
- De produkter som har symbolen "fri frakt" är det fri frakt på, men för att handla med hemleverans har annonsören ett lägsta ordervärde på 295 kronor (oavsett fraktkostnad eller ej). Minsta ordervärde har inget med fri frakt att göra med andra ord. Anledning till det lägsta ordervärdet på 295 kronor är fler. Att plocka, packa, emballera och frakta en liten produkt genom landets transportnät är inte miljövänligt. Kostnader för att plocka, packa, emballera och transportera en order med lågt ordervärde är långt ifrån lönsamt, skriver Bauhaus i sitt svar till RO.
Kedjan menar även att uppgiften om minska ordervärde framgår i betalningsvillkoren som finns på webbplatsen, samt i leveransvillkoren som man som kund ska läsa i webbshopens kassa.
"Neutraliserar inte intrycket"
Reklamombudsmannen reagerar dock på samma sak som anmälaren och väljer att fälla Bauhaus enligt artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, vilken avser vilseledande marknadsföring.
- Opinionsnämnden konstaterar att påståendet om fri frakt förekommer utan kvalificering på webbplatsen. Nämnden finner att påståendet ”Fri frakt” ger intryck av att det är fri frakt som gäller vid beställning av produkten, oavsett orderbelopp. Att det senare – först när man ska betala – framgår att man måste komma upp i beloppet 295 kronor vid en beställning för att få fri frakt på köpet, neutraliserar inte intrycket som informationen i tidigare steg på webbplatsen ger, skriver nämnden i sitt beslut.