Amazon: Beställde Macbook Pro – fick ballonger: ”Inte perfekta”

Dyra produkter byts ut mot kattmat och kondomer.

Kattmat i alla ära, men det är kanske inte vad man önskar sig efter att man beställt en kamera och ett objektiv för lite drygt 1 400 pund. Men det är bara ett av många klagomål som Amazon fått på senare tid där kunder beställt dyra föremål som klockor, datorer och mobiltelefoner, men istället fått produkter till ett betydligt lägre värde. Som plastleksaker och målarböcker.

Enligt BBC ska ett 40-tal personer ha utsatts för liknande incidenter på kort tid. En av dem är Annabell Kesby, från Leeds, som i mars beställde en smartklocka från Google för 380 pund.

Annons

Jag öppnade lådan för att hitta kondomer. Jag ringde Amazon för att klaga och de skickade mig ett e-postmeddelande där de sa att jag hade gjort ett stort antal återbetalningsförfrågningar och att de skulle undersökte mitt konto. Det kändes som om de stämplade mig som en brottsling och en lögnare, säger Annabell Kesby till BBC.

Sumit Malhotra, från London, är ytterligare en som drabbats. Istället för den MacBook Pro som beställdes på Amazon i februari, fick hon ett paket ballonger och några klistermärken.

Jag blev verkligen förbannad när jag såg ballongerna och ringde Amazon för att klaga. Men de tog mig inte på allvar, säger Sumit Malhotra i en kommentar till BBC.

Nekades återbetalning

Sumit Malhotra gjorde en polisanmälan men den lades fort ner då man inte kunde identifiera någon misstänkt. Amazon i sin tur meddelade att de inte kunde göra någon återbetalning förrän deras egen utredning var klar, men säger till BBC att de nu ersatt Malhotra.

Kundnöjdhet är vår högsta prioritet, men vi inser att vi inte är perfekta. Vi beklagar att dessa kundupplevelser inte uppfyller de höga krav vi ställer på oss själva, säger en talesperson för Amazon.

Enligt Amazon ska de som drabbats nu ha erbjudits pengarna tillbaka, men många har fått kämpa med näbbar och klor och fått återbetalning först efter otaliga mail och telefonsamtal. Vissa ska till och med ha nekats ersättning, fram till det att deras fall uppmärksammats av BBC.

Vi jobbar hårt för att skydda våra kunder, partners och Amazon från missbruk och vi har ett system på plats för att upptäcka misstänkt beteende, säger en talesperson för Amazon.

Annons
Annons