Betalbolagen summerar Black Week: Fredagen fortsatt kung

Swish, Nets, Klarna och Qliro sätter punkt.

Nu är det över. Black Week, Black Friday och slutligen Cyber Monday har passerat oss förbi. Det står klart att fredagen fortfarande är stark men att veckan som helhet är den som står för den största tillväxten i e-handeln.

Topp på onsdag och fredag

Alla svenskarnas favorit, Swish, har nu också gett oss på Ehandel en kommentar om köpfesten.

Annons

Black Week och Cyber Monday är förbi. En vecka som Swish sammanfattar som en rekordvecka för företagsbetalningar. E-handelsbetalningar ökade med 115 procent jämfört förra årets Black Week. Som mest handlade svenskarna med Swish under onsdagen och fredagen, och branscherna som gick starkast var kläder, hemelektronik och livsmedel, meddelar betalbolaget.

Swish bjuder även på en graf över periodens betalningar. Den saknar tyvärr y-axel men visar ändå utvecklingen jämfört med i fjol.

(Klicka för större bild)

Qliro sammanfattar perioden genom att ange antal kunder man fångade upp under köpfesten.

Totalt använde sig cirka 760 000 unika kunder av Qliros betallösning under perioden 20-30 november, en ökning med mer än 50 procent jämfört med perioden 22 november-2 december 2019, meddelar företaget.

Tydligt är också att konsumenter i större utsträckning sprider ut sina inköp över veckans alla dagar och till olika tidpunkter under dagen, kommentar Qliros vd Carolina Brandtman.

LÄS ÄVEN: Försäljningen backade – inget nytt Black Friday-rekord i e-handeln

Nets, som har rapporterat flitigt från köpfesten, har nu kikat lite närmare på Cyber Monday. En shoppingdag som hos dem visade på en mindre ökning.

Annons

Cyber Monday ökar visserligen med 17 procent jämfört med förra året men tittar man hos webbutikerna sker det väldigt lite marknadsföring. Ökningen är snarare från butiker som låter Black Week spilla över till den här veckan, säger Patrik Müller, e-handelsexpert hos Nets.

Betalbolaget delger även grafik över hur transaktionerna fördelades hos deras största retailkunder under veckan. Vilket bland annat visar på hur stor fredagen fortsatt är, trots lägre tillväxtsiffror än veckan i övrigt.

LÄS ÄVEN: Klarna & Prisjakt: “Explosionsartad ökning under Black Week”

Klarna har tidigare meddelat sina siffror för Black Week men sammanfattar nu årets köpfest.

Vi kan se att shoppandet spreds ut mer över veckan än vad det varit tidigare, vi såg en stark inledning med en 70-procentig ökning direkt på måndagen. Men med det sagt så är fredagen fortfarande den mest överlägsna dagen och är större än måndag, tisdag och onsdag tillsammans, säger Niklas Gillström, presschef på Klarna.

Annons