Betaljätten om BF: “Ett otroligt tryck under nattens första timme”

Men inte högre än i fjol.

Klarna har nu analyserat siffrorna för starten av Black Friday och det ser inte ut som om svenskarna har fått nog av rea-festen. Enligt betalbolagets siffror så har köpfesten växt med 55 procent under veckans första fyra dagar, jämfört med i fjol.

Detta tyder på att många kört en så kallad Black Week och att konsumenterna kanske inte är lika köpsugna just idag, på Black Friday. Klarnas första siffror från Black Friday ger en indikation om ett något avsvalnat intresse.

Annons

Under dygnets första timme så ska Klarna sett en ökning med 1700 procent, jämfört med en genomsnittlig dag. Men jämfört med Black Friday i fjol så ökade inte försäljningen.

Miljontals svenskar planerade att sitta vakna till tolvslaget och det var ett otroligt tryck under nattens första timme. Vi har symboliskt sett börjat hänga på låset till landets nätbutiker när Black Friday börjar, och det har blivit en e-handelns uppesittarkväll, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i ett pressmeddelande.

"Återstår att se om många har väntat"

Det är dock förstås för tidigt att dra några djupa slutsatser om Black Friday som helhet. Konsumenterna är i alla fall på hugget, frågan är i vilken omfattning och om en utbredd Black Week tagit musten ur fredagen.

Vi kunde se att försäljningen under de första dagarna av veckan ökade mer än fredagen redan under fjolåret, men Black Friday är fortfarande årets absolut största shoppingdag och det återstår ännu att se om det är många som har väntat med att handla till idag med förhoppning om att få de allra bästa priserna, säger Viveka Söderbäck.

Annons