Mer exakt har Konsumentverket sedan februari i år utrett Biancas marknadsföring på sociala medier och kommit fram till att det rör sig om vilseledande marknadsföring, på grund av bristande reklammarkering. Då liknande brister tidigare har uppmärksammats, har myndigheten beslutat att överlämna ärendet till Konsumentombudsmannen (KO) för en eventuell rättslig prövning.
LÄS ÄVEN: Bianca och hennes bolag granskas - kan hamna i domstol: "Upprepad överträdelse"
Tidigare har KO utfärdat ett förbudsföreläggande mot Bianca Ingrosso, förenat med ett vite på 750 000 kronor, efter ett tillsynsärende som inleddes under hösten 2022. Även under 2021 inledde Konsumentverket ett liknande tillsynsärende.
I ett svar till Konsumentverket har Bianca Ingrossos bolag, Bianca Ingrosso AB (BIAB), framfört att vissa av hennes inlägg visar produkter från Caia Cosmetics och Mino Market eftersom hon även använder dessa privat. Det skriver Resumé.
Bolaget anser att det i vissa fall kan vara svårt att avgöra gränsen mellan privat användning och kommersiell marknadsföring.
Det kan ibland framstå som att det finns ett kommersiellt syfte bakom detta trots att så inte är fallet, skriver Bianca Ingrosso AB till Konsumentverket.
Bianca Ingrosso använder även Caia Cosmetics respektive Minos produkter privat. En effekt av det är att produkter kan komma att synas i hennes privata inlägg.
Inför det kommande rättsliga förfarandet har Bianca Ingrosso bett Konsumentverket att avstå från att yrka på att vitet ska dömas ut, och istället ge henne och de berörda företagen möjlighet att förbättra reklamidentifieringen.
Det skulle kanske kunna vara rimligt att Bianca Ingrosso reklamidentifierar inlägget, trots att det inte egentligen utgör utpräglat kommersiell marknadsföring. För det fall att Konsumentverket inte delar uppfattningen om gränsen mellan å ena sidan privata grundlagsskyddade inlägg och inlägg som antingen de facto utgör beställd utpräglat kommersiell marknadsföring för Caia Cosmetics eller Minos produkter eller i vart fall framstår som detta, tar BIAB och Bianca Ingrosso tacksamt del av Konsumentverkets uppfattning i denna del.
Mot denna bakgrund hoppas Bianca Ingrosso att Konsumentverket kan tänka sig att denna gång avstå från att väcka talan om utdömande av vite och istället ge BIAB och Bianca Ingrosso en möjlighet att tillsammans och i samråd med dessa båda annonsörer ytterligare förbättra arbetet.
Konsumentverket har ännu inte fattat beslut om hur de kommer att gå vidare i ärendet.