Det är inte första gången Biltema väljer att avstå från Black Friday och den omgivande veckans kampanjer. Strategin att inte erbjuda tidsbegränsade rabatter ligger fast även för 2025. I kedjans 64 svenska varuhus är prissättningen oförändrad, något som företaget menar skapar en tryggare köpupplevelse.
Vi vill att kunderna ska känna sig trygga i att alltid kunna handla prisvärt, oavsett dag eller tid på året. Det ska inte krävas medlemskap eller poängjakt för att få ett bra pris, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema Sverige.
Majoritet tvivlar på priserna
Bolagets beslut stöds av en färsk undersökning genomförd av Norstat på uppdrag av Biltema. Siffrorna visar att 76 procent av de tillfrågade inte tror att Black Week genererar de bästa priserna. Undersökningen pekar även på att konsumenter upplever att kampanjerna driver på stress och impulsköp.
Biltema lyfter även fram en trötthet gällande kundklubbar och digital kommunikation. Enligt data från mars 2025 anser 60 procent att de mottar för mycket e-post och sms från butikskedjor, samtidigt som endast drygt hälften nyttjar sina medlemsförmåner.
Vi tänker att man inte ska behöva dela med sig av halva sitt privatliv för att få ett bra pris. Hos oss är alla välkomna och alla får samma pris, kommenterar Johan Gerdevåg.
En långsiktig strategi
Biltemas vägval är konsekvent. Redan under fjolåret rapporterade Ehandel.se om kedjans bojkott av Black Friday, då bolaget beskrev perioden som en tid av intensiv priskonkurrens som de inte ville delta i.
För att kunna bibehålla en låg prisnivå utan reor pekar företaget på sin affärsmodell där de äger hela processen från produktutveckling till butiksförsäljning. Detta minskar antalet mellanhänder och möjliggör enligt bolaget en mer stabil prissättning över tid.