Biltema växlar upp hållbarheten – hotar att bryta med leverantörer

"Med vår storlek kan vi göra skillnad".

Biltema tar ett rejält tag om sitt hållbarhetsarbete och lanserar för första gången vad man beskriver som en omfattande strategi på området.

Hållbara initiativ ses ofta som något som kostar pengar och måste prioriteras på vinstens bekostnad, men enligt vår uppfattning gynnar det alla parter. När vi gör ett försök kan vi hitta bra hållbara och lönsamma lösningar, som också hjälper till att säkerställa att våra kunder vill handla hos oss om tio år, säger Adelina Voci, vice vd på Biltema Sverige, i ett pressmeddelande.

Annons

En strategi som omfattas av höga krav på tillverkare, leverantörer, leveranser och byggandet av de egna varuhusen. Dessutom kommer man att märka de produkter i sortimentet där miljö och hållbarhet beaktats. Samtidigt kommer utbudet att utvidgas, så att det i högre utsträckning ska bli enklare att laga sina produkter istället för att köpa nya.

Transporterna går som på räls

På transportsidan har man valt att satsa ordentligt på järnvägstransporter för att få bukt med koldioxidutsläppen.

Vi började med test i Norge redan 2017 och nu levererar vi med tåg till hälften av alla varuhus i Norge. Varje vecka transporteras istället gods, som normalt fyller 80 lastbilstransporter, med tåg och koldioxidbesparingarna beräknas till knappt 90 procent. För långa transporter är nu transportpallarna gjorda av återvinningsbar kartong, så vi undviker returtransport av tomma pallar - detta leder också till lägre koldioxidutsläpp, säger Adelina Voci.

Kedjan kommer även att ställa krav på sina leverantörer vad gäller arbetsvillkor, säkerhetsstandarder och användning av förnybar energi i produktionen.

Med vår storlek kan vi göra skillnad. Om en leverantör inte kan ställer upp på våra krav väljer vi en annan, avslutar Adelina Voci.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!