Black Friday på nätet är inte död: “Försäljningen ökade 755 procent”

“Fredagen fortsätter vara en köpstark dag”.

Black Week har tagit musten ur den svarta fredagen, men död är den inte. Betalbolaget Klarna, som enligt egen utsago hanterar ungefär hälften av alla onlineköp i Sverige, rapporterar nu om en stark start på just Black Friday (25 november).

Under fredagens första timme ökade onlineförsäljningen med svindlande 755 procent i Sverige jämfört med en genomsnittlig dag och under morgontimmarna har Black Friday-försäljningen så långt ökat med 5 procent jämfört med 2021, skriver Klarna.

Annons

Dagen har alltså inletts starkt trots en lång startsträcka i år där många handlare redan förra veckan börjat med sina Black Friday-kampanjer.

Enligt Klarna är de mest sålda produktkategorierna under Black Friday hittills elektronik, kläder och skor och sport- och fritidsprodukter.

Nattens siffror tyder på att fredagen fortsätter vara en köpstark dag. Vår undersökning visar att många planerat att genomföra större delar av årets julklappshandel under Black Friday för att spara pengar och de senaste dagarna har vi fått bekräftat att veckans reor är fortsatt relevanta för konsumenter som vill spara tid och pengar, säger Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Annons