Search
Close this search box.
ANNONS

Black Friday-rekord väntas: "Mer inriktade på fynd än någonsin"

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

“Kommer flytta sin julhandel”.

ANNONS

Välkända undersökningsföretaget Boston Consulting Group har nu analyserat vad man tror kommer hända under Black Friday.

Det har varit lite blandade rapporter kring Black Friday där man förstås undrar om konsumenterna kommer hålla hårt i plånboken eller utnyttja rea-tillfället för en stor del av julklappsinköpen, för att just försöka spara pengar.

Boston Consulting Group spår i alla fall en rekordstor Black Friday 2023. Men deras data täcker tyvärr inte Sverige utan man har kikat på marknaderna Australien, Kanada, Tyskland, Schweiz, Polen, Storbritannien och USA.

Eftersom fler konsumenter känner en ökad ekonomisk press i år är de mer inriktade på fynd än någonsin tidigare. Många konsumenter kommer sannolikt att flytta sin julhandel till Black Friday i år, vi kommer därför troligtvis se en dipp under julhandeln när det gäller de större inköpen, säger Olof Darpö, Managing Director & Partner på BCG Sverige.

"Mycket konkurrensutsatt period"

Vi kan alltså vänta oss en ännu större förflyttning från den traditionella julhandeln mot Black Friday. Den globala försäljningen väntas under Black Friday-perioden överstiga förra årets försäljning med mellan 3 och 22 procent, beroende på marknad.

Novemberförsäljningsevenemangen övergår till en hel säsong av jakt på fynd och i år är konsumenterna redo att verkligen leta i utbudet för att få bäst valuta för sina pengar. Återförsäljare behöver relevanta rabatter och riktade annonser baserat på produktintressen om de ska konvertera köpare under vad som sannolikt kommer att vara en mycket konkurrensutsatt shoppingperiod, säger Olof Darpö.

Dela artikeln: